DART Asteroit Çarpışmasında Sarmallar, Kuyruklar ve Yansıtıcı Tozlar Ortaya Çıktı
Derin gözlemler, Didymos-Dimorphos sistemi hakkında fikir verdi.

Geçen Eylül ayında DART, asteroit Didymos'un küçük yoldaşı asteroit Dimorphos'a çarptı. Çarpma, bir gök cisminin yörüngesini gerçekten değiştirebileceğimizi gösteren bir gezegen savunması testiydi. Ancak aynı zamanda bir asteroite çarpmanın neye benzediğini incelemek için bir şanstı. Ve gök bilimciler en güçlü teleskoplardan bazılarını ona doğrultmakta vakit kaybetmediler.

Gök bilimciler, Avrupa Güney Gözlemevi'nin (ESO) bir parçası olan Çok Büyük Teleskop'u kullanarak, çarpma sırasında salınan tozun özelliklerini, bileşimini ve tuhaflıklarını tespit edebildiler. Ve bu onlara asteroitler çarpıştığında ne olduğu hakkında çok fazla bilgi verdi.

Edinburg Üniversitesi'nden gök bilimci Cyrielle Opitom, bir açıklamada, "Asteroitler arasındaki çarpışmalar doğal olarak gerçekleşir, ancak bunu asla önceden bilemezsiniz." dedi. "DART, kontrollü bir çarpmayı neredeyse bir laboratuvardaymış gibi incelemek için gerçekten harika bir fırsat."

Bu araştırma ekibi, toz bulutunun gelişimini çarpışmadan sadece birkaç saat sonrasından bir ay sonrasına kadar takip etti. Başlangıçta, atılan bulutun rengi asteroitten daha maviydi, bu da onun daha ince parçacıklardan oluştuğunu düşündürdü, ancak zaman geçtikçe ve genişledikçe ekip kümeler, sarmallar ve uzun kuyruklar gibi yapıların geliştiğini gördü. Ve daha fazla zaman geçtikçe, daha da kırmızı göründüler, bu da büyük parçacıkların bunların ana bileşenleri olduğunu düşündürüyor.

Ekip ayrıca asteroitten su buzu aradı - çok kuru olma eğiliminde oldukları için bulma ümidi çok azdı, ancak kontrol etmek önemliydi. Ayrıca DART'tan kalan yakıtları da aradılar, ancak asteroide neredeyse boş çarpmıştı.

Opitom, "İtki sisteminden tanklarda bırakılacak gaz miktarı çok büyük olmayacağından, uzak bir ihtimal olduğunu biliyorduk. Ayrıca, biz gözlemlemeye başladığımızda, bir kısmı MUSE ile tespit edilemeyecek kadar uzağa gitmiş olacaktı.” diye açıkladı.

Diğer araştırma ekibi, çarpmanın ardından enkaz bulutundan gelen ışığın polarizasyonuna baktı. Polarize ışık, belirli bir yönelime sahip ışıktır (elektromanyetik alanları belirli bir düzlemde salınır) ve bir gök cisminin atmosferi ve yüzeyi, Güneş'in ışığını değiştirip polarize edebilir. Veya bir çarpışmadan kaynaklanan parçacık bulutları.

Birleşik Krallık'taki Armagh Gözlemevi ve Planetaryum'da gök bilimci baş yazar Stefano Bagnulo, "Asteroidin bize ve Güneş'e göre yönüyle polarizasyonun nasıl değiştiğini izlemek, yüzeyinin yapısını ve bileşimini ortaya çıkarır." dedi.

Çarpmanın ardından bilim insanları, polarizasyon seviyesinin düştüğünü ancak sistemin parlaklığının arttığını fark ettiler, bu da atılan maddenin daha önce güneş radyasyonuna maruz kalmamış yüzey altından geldiği için daha saf ve daha parlak olabileceğini düşündürüyor. Ya da boyut meselesi olabilir.

Armagh Gözlemevi ve Planetaryum'da doktora öğrencisi Zuri Gray, "Belirli koşullar altında, daha küçük parçaların ışığı yansıtmada daha verimli ve onu polarize etmede daha az verimli olduğunu biliyoruz." diye açıkladı.

Bu, bu veri analizinin yalnızca başlangıcı. ESO gözlemevlerinin bu fantastik olayda gördüklerini analiz etmek için şu anda daha fazla çalışma yapılıyor.

Opitom liderliğindeki makale Astronomy & Astrophysics'te ve Bagnulo liderliğindeki çalışma The Astrophysical Journal Letters'da yayınlandı.