Bu Görüntüdeki Beyaz Noktalar Yıldızlar veya Galaksiler Değiller, Onlar Kara Delikler

Yukarıdaki görüntü, gece gökyüzünün oldukça normal bir resmi gibi görünebilir, ancak baktığınız şey, parıldayan yıldızlardan çok daha özeldir. Bu beyaz noktaların her biri aktif bir süper kütleli kara deliktir.

Ve bu kara deliklerin her biri, milyonlarca ışık yılı uzaklıktaki bir galaksinin kalbindeki materyali yutuyor.

2021'de yayınlanan bu görüntü, bunun gibi 25.000 nokta içeriyor. Bu, kara deliklerin düşük radyo frekanslarında bugüne kadarki en ayrıntılı haritası.

Almanya'daki Hamburg Üniversitesi'nden astronom Francesco de Gasperin, Şubat 2021'de "Bu, inanılmaz derecede zor veriler üzerinde uzun yıllar süren çalışmanın sonucudur. Radyo sinyallerini gökyüzünün görüntülerine dönüştürmek için yeni yöntemler icat etmek zorunda kaldık."

Fazla bir şey yapmadıkları zaman, karadelikler algılanabilir herhangi bir radyasyon yaymazlar, bu da bulunmalarını çok daha zorlaştırır.

Bir kara delik aktif olarak malzeme biriktirdiğinde - onu, suyun bir kanalı çevrelediği gibi çevreleyen bir toz ve gaz diskinden biriktirerek - söz konusu yoğun kuvvetler, uzayın uçsuz bucaksızlığı boyunca tespit edebileceğimiz çoklu dalga boylarında radyasyon üretir.

Yukarıdaki görüntüyü bu kadar özel yapan şey, Avrupa'da DÜŞÜK Frekans DİZİSİ (LOFAR) tarafından algılanan ultra düşük radyo dalga boylarını kapsamasıdır. Bu interferometrik ağ, Avrupa çapında 52 konuma dağıtılmış yaklaşık 20.000 radyo anteninden oluşur.

Şu anda LOFAR, 100 megahertz'in altındaki frekanslarda derin, yüksek çözünürlüklü görüntüleme yapabilen ve başka hiçbir şeye benzemeyen bir gökyüzü manzarası sunan tek radyo teleskop ağıdır.

Kuzey gökyüzünün yüzde dördünü kapsayan bu veri yayını, ağın tüm kuzey gökyüzünü ultra düşük frekanslarda görüntülemeye yönelik iddialı planı LOFAR LBA Gökyüzü Araştırması (LoLSS) için ilkti.

Dünya tabanlı olduğu için, LOFAR'ın üstesinden gelmesi gereken, uzay tabanlı teleskopları etkilemeyen önemli bir engeli var: iyonosfer.

Bu, uzaya geri yansıtılabilen ultra düşük frekanslı radyo dalgaları için özellikle sorunludur. 5 megahertz'in altındaki frekanslarda iyonosfer bu nedenle opaktır.

İyonosfere nüfuz eden frekanslar atmosferik koşullara göre değişebilir. Bu sorunun üstesinden gelmek için ekip, her dört saniyede bir iyonosferik girişimi düzeltmek için algoritmalar çalıştıran süper bilgisayarlar kullandı. LOFAR'ın gökyüzüne baktığı 256 saat boyunca pek çok düzeltme yapıldı.

Bize ultra düşük frekanslı gökyüzünün bu kadar net bir görüntüsünü veren şey buydu.

Hollanda'daki Leiden Gözlemevi'nden astronom Huub Röttgering, "Uzun yıllar süren yazılım geliştirmeden sonra, bunun gerçekten işe yaradığını görmek harika," dedi.

Sonuçlar Astronomy & Astrophysics'te yayınlandı.