Bir Ayna, Evrenin Kozmoloji Krizini Çözmeye Yardımcı Olabilir

Ayna evren fikri, bilimkurguda yaygın bir mecazdır. Kötü ikizimizi veya hayattan başka beklentileri olan bir versiyonumuzu bulabileceğimiz, bizimkine benzer bir dünya.

Ancak ayna evren kavramı, teorik kozmolojide de sıklıkla çalışılmıştır ve yeni bir çalışmanın gösterdiği gibi, kozmolojik sabitle ilgili sorunları çözmemize yardımcı olabilir.

Hubble sabiti veya Hubble parametresi, Evrenimizin genişleme hızının bir ölçüsüdür. Bu genişleme ilk olarak Edwin Hubble tarafından Henrietta Leavitt, Vesto Slipher ve diğerlerinden gelen veriler kullanılarak bulundu.

Sonraki yıllar boyunca, bu genişlemenin ölçümleri yaklaşık 70 (km/sn)/Mpc'lik bir hıza ulaştı. Gökbilimciler, ölçümlerimiz kesinleştikçe çeşitli yöntemlerin ortak bir değere oturacağını düşündüler, ancak bu olmadı.

Aslında, son birkaç yılda ölçümler o kadar kesin hale geldi ki, bu nedenle çok fazla fikir ayrılığı yaşanmaya başladı. Bu bazen kozmik gerilim sorunu olarak bilinir.

Bu noktada Hubble sabit kümesinin gözlenen değerleri iki gruba ayrılır. Kozmik mikrodalga arka planındaki dalgalanmaların ölçümleri, 67 (km/sn)/Mpc civarında daha düşük bir değere işaret ederken, uzak süpernovalar gibi nesnelerin gözlemleri 73 (km/sn)/Mpc civarında daha yüksek bir değer verir. Ayna evreninin devreye girebileceği yer burasıdır.

Çılgın fikirler teorik fizikte popülerliğini yitirme eğilimindedir. Ayna evren fikri de bir istisna değildir.

1990'larda madde-anti madde simetrisi sorunuyla başa çıkmanın bir yolu olarak epeyce çalışılmıştır. Laboratuvarda madde parçacıkları yaratabiliriz ama bunu yaptığımızda anti madde parçacıkları da yaratmış oluyoruz. Her zaman çiftler halinde gelirler. Peki, erken Evrende parçacıklar oluştuğunda, tüm anti madde kardeşleri nereye gitti?

Bir fikir, Evrenin kendisinin bir çift olarak oluşmasıydı. Madde evrenimiz ve benzer bir anti madde evreni. Fikir çeşitli nedenlerle gözden düştü, ancak bu yeni çalışma, Hubble sorununu nasıl çözebileceği kısmında fikri tekrar devreye sokuyor.

Ekip, birimsiz parametreler olarak bilinenlerde bir değişmezlik keşfetti. Bunların en ünlüsü, yaklaşık 1/137 değerindeki ince yapı sabitidir.

Temel olarak, ölçülen parametreleri tüm birimlerin birbirini götüreceği şekilde birleştirebilirsiniz, hangi birimleri kullanırsanız kullanın size aynı sayıyı verir ki bu bir teorisyenseniz harikadır.

Ekip, kozmolojik modelleri gözlemlenen genişleme hızlarıyla eşleştirmek için ince ayar yaptığında, birkaç birimsiz parametrenin aynı kaldığını ve bunun altında yatan bir kozmik simetri olduğunu keşfetti. Bu simetriyi daha geniş bir şekilde uygularsanız, farklı Hubble ölçüm yöntemlerinin daha iyi uyuşması için yerçekimi serbest düşüş oranını ve foton-elektron saçılma oranını ölçekleyebilirsiniz. Ve eğer bu değişmezlik gerçekse, ayna bir evrenin varlığını ima eder. Bu, hafif bir yerçekimi kuvvetiyle bizim evrenimizi etkileyecek bir şeydir.

Bu çalışmanın çoğunlukla bir kavram kanıtı olduğuna dikkat edilmelidir. Bu düşünce deneyi kozmik değişmezliğin Hubble sabiti problemini nasıl çözebileceğini ortaya koyuyor, ancak bunun bir çözüm olduğunu kanıtlayacak kadar ileri gitmiyor.

Bu makale ilk olarak Universe Today tarafından yayınlandı.