Bilim İnsanları, Uzaylı İmzaları Bulma Konusunda Teknolojinin Biyolojiyi Yenebileceğini Düşünüyor
Uzaylı İmzaları Bulma Konusunda Teknoloji Biyolojiyi Yenebilir

Evrende hayatın teknolojiden çok daha yaygın olduğuna dair sezgimiz bizi yanıltabilir. Yeniden değerlendirme, bilimin en büyük görevlerinden birinde kaynakların nasıl önceliklendirildiğini etkileyebilir.

Dünya'nın ötesindeki yaşamı bulma arayışı, iki geniş yol izledi - radyo sinyalleri gibi akıllı yaşam belirtileri aramak veya biyolojik aktivitenin etkilerini aramak. Şimdiye kadar her iki hesapta da başarılı olamadıktan sonra, hangisinin daha olası olduğu konusunda kesin olmak zor. The Astrophysical Journal Letters'da yayınlanan bir araştırma, teknoloji için biyolojiye karşı biraz mantık dışı bir durum taşıyor.

Biyolojik işaretler arama argümanı basittir. Yaşama sahip tüm dünyalar, teknolojisini tespit edebileceğimiz medeniyetler üretmeyecek, hatta büyük çoğunluğun tespit edemeyeceği muhtemeldir. Alpha Centauri gibi bir yıldız, yörüngedeki gezegenlerde kolayca yaşam formlarına sahip olabilir, yüksek teknolojili bir şey olasılığı uzaktır. Bu fikir, galaksideki teknolojik uygarlıkların sayısını hesaplama girişimi olan ünlü Drake denkleminde örtük olarak kodlanmıştır.

Penn State Üniversitesi'nden Dr. Jason Wright ve ortak yazarlar, bu basit akıl yürütmenin, toplu olarak ondan daha ağır basabilecek dört faktöre karşı kurulması gerektiğini savunuyorlar.

Bunlardan en belirgin olanı tespit kolaylığıdır. Bir radyo sinyali yeterince güçlüyse, onu galakside tespit edebiliriz, oysa biyolojik işaretler muhtemelen yalnızca yakındaki yıldızların çevresinde fark edilebilir.

Teknolojik yaşam formlarının ürünlerini seyahat edeceklerinden çok daha geniş bir alana yayabilecekleri gerçeği de var. Bildiğimiz kadarıyla, güneş sistemimizde yalnızca Dünya yaşama ev sahipliği yapıyor, ancak insan teknolojisi Mars ve Ay'da ve Venüs ve Jüpiter'in yörüngesinde bulunabilir. Sadece insanlık değil, Dünya'daki tüm yaşam gittikten sonra da bazılarının uzun süre işlevsel kalması mümkündür.

Yazarlar, teknolojinin orijinal yapımcılarının çok ötesinde (tasarımları yoluyla veya kazara) kendi kendini kopyalamaya devam edebileceği olasılığının da dikkate alınması gerektiğini savunuyorlar.

Son olarak, yaşam gezegenlere veya en azından aylara bağlıyken, teknoloji dünyalar arasında ve hatta yıldız sistemleri arasında var olabilir.

Yazarlar, Dünya Dışı İstihbarat Arayışına dahil olanların bu argümanların çoğuna aşina olduklarını, ancak diğer astrobiyologlara daha az aşina olduklarını belirtiyorlar.

Bu argümanları tartmak için yazarlar, bulunacak teknolojik veya biyolojik imzaların sayısını tahmin eden iki “Drake benzeri” versiyon üretmek için orijinal Drake denklemini değiştirdiler. Orijinal versiyonda olduğu gibi, her biri, genellikle devam edecek çok az şey olan çeşitli olayların olasılığını tahmin etmeyi gerektirir.

Yaşama ev sahipliği yapan yüz gezegenden biri sonunda teknolojik olarak gelişmiş bir uygarlık mı geliştirecek, yoksa milyonda bir mi? Kimse bilmiyor ama birçok insanın fikirleri var. Uzay uçuşunun başarıldığı yerde, ortalama olarak bir avuç gezegenin mi yoksa milyonların mı kolonizasyonuna yol açar? Cevap da aynı derecede belirsiz. Hangi sayıları seçtiğinize bağlı olarak, yazarlar, biyolojik imzaların teknolojik olanlardan çok daha fazla veya tam tersi sonucuna varılabileceğini belirtiyorlar.

Makalede, "Tekno-imzaların ve biyo-imzaların gerçek göreceli bolluklarının nesnel, niceliksel bir karşılaştırması zordur, çünkü öğreneceğimiz bazı örneklere sahip olana kadar kesin olarak bilemeyeceğimiz dünya dışı yaşamın ayrıntılarına bağlıdır." yazıldı.

Öte yandan, teknolojinin olduğu yerde, devasa bir enkaz yerine, en azından hala çalıştığı sürece yaşam belirtileri bulmanın daha kolay olacağından muhtemelen daha emin olabiliriz. Teknolojik sinyallerin de belirsiz olma olasılığı daha düşüktür.

Frank Drake gibi gökbilimciler soruyu ilk kez düşünürken, bu konuda çok az seçenekleri vardı. Mars'ta ve belki de Güneş Sistemi'nin başka yerlerinde biyoloji işaretleri arayabiliriz, ancak daha uzaktaki herhangi bir yer radyo sinyallerine bağlı olacaktır. Daha uzak gezegenleri bile tespit edemedik, yaşam belirtisi olan gazlar için atmosferlerini incelemek bir yana.

Bugün, bazıları potansiyel olarak yaşamı destekleyebilecek binlerce ötegezegen biliyoruz. Yakında çıkacak teleskoplar, eğer oradaysa, en azından daha yakın örneklerde kanıt bulmamıza izin verebilir. JWST, astronominin diğer alanlarını dönüştürecek olsa da, yazarlar, radyo sinyallerini algılamak için büyük ölçüde geliştirilmiş kapasitesiyle, Kilometre Kare Dizisinden hayat bulmak söz konusu olduğunda, paranızın karşılığını alacağımızı düşünüyorlar.