Asteroit Ryugu Suyla Değiştirildi ve Güneşten Daha Eski Organik Moleküller Tutuyor
Hayabusa-2 tarafından toplanan örneklerin son analizi, gök taşı hakkında çok daha fazlasını ortaya koyuyor.

Bilim insanları, Asteroid Ryugu'nun bileşimi hakkında yeni ipuçlarını ortaya çıkarmaya devam ediyor. Japon sondası Hayabusa-2 tarafından toplanan yüzey ve yüzey altı örneği sayesinde, bilim insanları bu asteroitin tarihi hakkında daha fazla fikir ve hatta Güneş'in ve güneş sisteminin doğduğu bulutun moleküler bileşimi hakkında bazı ayrıntılar elde ettiler.

Hikaru Yabuta liderliğindeki bir araştırma ekibi, Ryugu'daki makromoleküler organik maddeyi inceledi. Hem asteroitin etrafındaki dağılımla hem de kimyasal özelliklerle ilgilendiler. Bu analizde iki önemli keşif yapıldı.

Ryugu'da birçok makromolekül vardır. Bunlar arasında ketonlar, aromatik ve alifatik karbon ve karboksil fonksiyonel grupları bulunur. Bu maddelerin çeşitliliği için en olası açıklama, sulu mineraller ve karbonatlarla ilgilidir. Araştırmacılar bir kez daha, Ryugu'nun oluştuğu ana cismin, mineral bileşimini değiştiren sıvı suya sahip olduğuna dair işaretler buldular.

Ancak çalışma, örnekte bulunan izotoplarda bazı anormallikler de buldu. İzotoplar, aynı kimyasal elementin, çekirdeğinde daha fazla veya daha az nötron bulunan versiyonlarıdır. İzotopların oranı, bir molekülün nereden geldiğini söyleyebilen kimyasal bir parmak izi gibidir. Ve döteryum (hidrojenin daha ağır bir versiyonu) ve nitrojen-15 oranı, bazı organik maddelerin Ryugu'dan çok daha eski - hatta Güneş'ten bile daha eski - olduğunu gösteriyor. Soğuk bir protosolar buluttan geldi ve asteroit bu molekülleri ve diğer güneş öncesi yıldız tozlarını 5 milyar yıldan fazla bir süre güvende tutmayı başardı.

Ryugu'nun ana asteroitinde suyun var olduğunun anlaşılmasıyla birlikte, Hiroshi Naraoka liderliğindeki ikinci bir ekip, suda çözünen organik molekülleri inceledi. Alifatik aminler, karboksilik asitler ve polisiklik aromatik hidrokarbonlar ve bir kez daha amino asitler buldular. Amino asitler yaşamın yapı taşlarıdır ve Ryugu'daki ilk keşifleri geçen yaz duyurulmuştu.

Bu son çalışma, bu moleküllerin kökeninin canlı organizmalarla ilgisiz olduğunu - köken olarak abiyotik olduklarını - ve Ryugu'nun ana gövdesi üzerindeki su bazlı reaksiyonlarda oluştuklarını ortaya koyuyor. Ekipler bir kez daha Ryugu ile karbon açısından zengin asteroitlerin çok nadir bir alt grubunun parçası olan Ivuna meteoriti arasında benzerlikler buluyor.

Christopher Herd, ilgili bir Perspektifte, "Ryugu'nun geçmişine ilişkin kavrayışların ötesinde, bu çalışmalar, örnek geri getirme görevlerinin birincil gerekçesini vurguluyor: Dünya üzerindeki laboratuvarlardaki analizler, en gelişmiş, uzay-nitelikli araçlardan bile çok daha ayrıntılı bilgi sağlayabilir." diye yazıyor.

Her iki araştırma ekibi de çalışmalarını Science dergisinde yayınladı. Yabuta ve ekibinin çalışması burada mevcuttur. Naraoka ve ekibinin araştırması buradan okunabilir.