Yeni Keşfedilen Ötegezegen Çok Tuhaf Bir Şekilde Oluştu

Hubble Uzay Teleskobu, AB Aurigae b adlı yeni keşfedilen bir ötegezegeni oluşum halindeyken fotoğrafladı. Uzak bir dünyanın oluşum anını gözlemlemek zaten yeterince heyecan verici, ancak araştırmacılar bu dünyanın gerçekten tuhaf bir şekilde oluştuğuna inanıyor.

Nature Astronomy'de bildirildiği gibi, gezegen "disk kararsızlığı" nedeniyle oluşuyor gibi görünüyor. Uzun süredir tartışılan bu senaryoda, yıldızı çevreleyen diskteki büyük bir gaz yığını kendi üzerine çökerek bir gaz devi gezegeni oluşturur.

Bu, diskin derinliklerindeki gezegenlerin yavaş yavaş malzeme biriktirdiği, zamanla büyüdüğü, çekirdek toplanma adı verilen Jüpiter benzeri gezegen oluşumunun baskın teorisine aykırıdır. Bu ikinci yöntem, AB Aurigae b'nin sahip olmadığı oldukça uzun bir zaman alır.

Yıldız sistemi 2 milyon yaşında ve gezegen, Plüton'un Güneş'ten iki kat daha uzakta. Bu mesafede, Jüpiter'den dokuz kat daha büyük bir gezegen ancak disk dengesizliği ile oluşmuş olabilir.  Subaru Telescope ve Eureka Scientific'in baş araştırmacısı Thayne Currie yaptığı açıklamada, "Doğa zekidir; gezegenleri çeşitli şekillerde üretebilir." dedi.

Keşif, ancak sistemin yıllar boyunca birçok gözlemi sayesinde mümkün oldu. Şu anda otuz ikinci çalışma yılındaki Hubble'ın gücü ve uzun ömürlülüğü, Hawaii'deki Subaru Teleskobu ile birlikte sistemin nasıl olduğunu anlamak için gerekli detayları sağladı. Currie, "Bu hareketi bir veya iki yıl içinde tespit edemedik. Hubble, Subaru verileriyle birlikte, yörünge hareketini tespit edebilmek için yeterli olan 13 yıllık bir zaman tabanı sağladı." dedi.

Şu anda 5.000'den fazla dünyayı doğrulamış olmamıza rağmen, ötegezegenlerin oluşumu hakkında hala anlamadığımız çok şey var. Yıldız sistemlerinin ilk yıllarına dair ne kadar çok gözlem yapılırsa, resmimiz o kadar tamamlanmış olacaktır.

Washington DC'deki Carnegie Bilim Enstitüsü'nden Alan Boss, "Bu yeni keşif, bazı gaz devi gezegenlerin disk kararsızlık mekanizması tarafından oluşabileceğinin güçlü bir kanıtıdır. Sonunda, önemli olan tek şey yerçekimidir, çünkü yıldız oluşum sürecinin artıkları yer çekimi tarafından bir şekilde bir araya getirilerek gezegenler oluşturulacaktır." dedi.

NASA'nın yeni uzay teleskobu JWST, bu işi daha ileriye götürmek ve AB Aurigae çevresinde ve diğer birçok bebek yıldız sisteminde neler olup bittiğini daha iyi anlamak için doğru yeteneklere sahip.