Webb, 12 Milyar Işık Yılı Uzakta Neredeyse Mükemmel Bir Einstein Halkası Yakaladı

Temmuz ayında ilk James Webb Uzay Teleskobu görüntülerinin yayınlanmasından bu yana, Jüpiter'in ayrıntılı görüntülerinden bilinen en uzak yıldıza kadar akıllara durgunluk verecek kadar muhteşem uzay fotoğraflarıyla karşılaştık.

Şimdi, Webb bunu bir kez daha yaptı, bu sefer kabaca 12 milyar ışık yılı uzaklıkta neredeyse mükemmel bir Einstein halkasını yakaladı.

Astronomi yüksek lisans öğrencisi Spaceguy44'ün Reddit'te paylaştığı renklendirilmiş görseli aşağıda görebilirsiniz.

Spaceguy44'ün Reddit'te açıkladığı gibi, uzak bir galaksi büyütüldüğünde ve önündeki devasa bir galaksi tarafından neredeyse mükemmel bir halkaya sarıldığında bir Einstein halkası oluşur.

Söz konusu galaksinin adı SPT-S J041839-4751.8 ve 12 milyar ışık yılı uzaklıkta.

İşte, yine Spaceguy44 tarafından işlenen, daha uzak bir görünümü:

Fotoğraf: Galaxy SPT-S J041839-4751.8.

Spaceguy44'e göre, Einstein halkası olmasaydı bu galaksiyi hiç göremezdik.

Ve Einstein halkalarının varlığı, güzel görünmenin yanı sıra, aksi halde görülmesi neredeyse imkânsız olan bu galaksileri incelememize izin veriyor.

Bu süreç kütleçekimsel merceklenme olarak bilinir ve Einstein tarafından tahmin edilen bir etkidir - bu nedenle bu adı almıştır.

Etki yalnızca uzak gökada, daha yakın büyütücü gökada ve gözlemci (bu durumda Webb uzay teleskobu) aynı hizaya geldiğinde gerçekleşir.

Kendiniz denemek isterseniz Spaceguy44, bir şarap kadehinin sapı ve tabanının da benzer bir etki yarattığını söylüyor.

Einstein halkalarını yakalamak nadir olsa da duyulmamış bir şey değil. Hubble daha önce muhteşem Einstein halkalarının görüntülerini yakalamıştı.

Bu, Webb'in SPT-S J041839-4751.8'in Einstein halkasını ilk yakalayışı değil.

Uzay teleskobunun Yakın Kızılötesi Kamerası (NIRCam) aynı bölgeyi ağustos ayında yakaladı ve Spaceguy44 o zaman da bu görüntüleri renklendirdi ve yayınladı.

Ancak aşağıdaki görüntü o kadar net değildi.

Fotoğraf: Einstein halkasının yakın kızılötesi görüntüsü. (JWST/MAST; Spaceguy44/Reddit)

En son görüntüde, veriler Webb'in Orta Kızılötesi Enstrüman (MIRI) kamerası tarafından yakalandı ve MAST portalından indirildi.

Görüntü üç farklı filtre kullanır. Kırmızı, 10µm'de ışığın dalga boylarını yakalayan F1000W filtresidir. Yeşil, 7.7µm dalga boyları için F770W filtresidir. Mavi, 5.6µm dalga boylarını yakalayan F560W filtresidir.

Görüntüler daha sonra astropi kullanılarak Spaceguy44 tarafından hizalandı ve renklendirildi ve daha fazla işleme GIMP'de yapıldı.