Rusya'ya Düşen Chelyabinsk Meteoru Ay ile Aynı Zamanda Oluştu

Şubat 2013'te, daha önce keşfedilmemiş bir uzay kayası, Batı-Orta Rusya'da bir şehir olan Chelyabinsk'in gökyüzünde patladı. Meteordan gelen şok dalgası yaklaşık 1.500 kişiyi yaraladı ve videoları dünya çapında paylaşıldı. Şimdi geride kalan göktaşının analizi, uzay kayasının Güneş Sistemi'nin başında oluşmuş olabileceğini gösteriyor.

Göktaşı içindeki mineraller, bu uzay kayasının çarpışmalarında hasar görse de oluşumuna dair ipuçları veriyor. Bulgular, Communications Earth & Environment dergisinde rapor edildi.

Bu tür bir çarpışma olayı için en genç işaret, 50 milyon yıldan daha kısa bir süre öncesine aittir. Bu olayda, mineraller çatlasa da darbenin inanılmaz basınçları veya sıcaklıkları olmadı. Daha az etkiliydi, ancak onu Dünya'ya, kaçınılmaz çarpışma rotasına soktu.

Daha ilginç olanı, çalışmanın kanıtladığı çok daha eski çarpışmadır. Bu 4,5 milyar yıldan daha az bir süre öncesine aittir. Bu, gezegenimizin tarihinde önemli bir zamandır. Bu, Mars büyüklüğündeki Theia gezegeninin Dünya'ya çarptığı, yörüngeye malzeme fırlattığı ve Ay'ı oluşturduğuna inanılan zamanla ilgilidir.

Cambridge'in Yer Bilimleri Departmanından baş yazar Craig Walton, "Meteorit çarpma yaşları genellikle tartışmalıdır: çalışmamız, çarpma geçmişleri hakkında daha emin olmak için birden çok kanıttan yararlanmamız gerektiğini gösteriyor - neredeyse eski bir suç mahallini araştırmak gibi." dedi bir açıklamada.

Ekip, Uranyum öncülü tarihleme gerçekleştirdi. Uranyum radyoaktif olarak zamanla kurşuna bozunur ve her birinin miktarını ölçerek, araştırmacılar göktaşındaki özellikleri, özellikle de bu nesnenin yaşadığı çarpışmalardan sonra oluşanları tarihleyebilirler.

"Bizim için soru, bu tarihlere güvenilip güvenilemeyeceğiydi, bu etkileri bir çarpmadan kaynaklanan aşırı ısınmanın kanıtlarına bağlayabilir miyiz? Gösterdiğimiz şey, tarihleme için mineralojik bağlamın gerçekten önemli olduğu.” dedi Walton.

Chelyabinsk ile aynı sınıftaki diğer taşlı göktaşları, 4,48 ila 4,44 milyar yıl önce yüksek enerjili çarpışmalara işaret etti. Bu bize Evrenin bizim köşemizin tarihindeki bu biçimlendirici hareket hakkında çok önemli bir şey söylüyor.

"Tüm bu asteroitlerin şu anda yoğun bir erime kaydetmesi, ya Dünya-Ay oluşumundan ya da belki de dev gezegenlerin yörünge hareketlerinden kaynaklanan Güneş Sisteminin yeniden düzenlenmesini gösterebilir."

Bu nesnelerin oluşumunun yanı sıra Ay'ın oluşumunun daha iyi anlaşılması, gezegenimizin nasıl oluştuğuna dair önemli bilgiler sağlayacaktır.