Parlak Kırmızı Cücenin Yörüngesinde, İki Kayalık Ötegezegen Bulundu

NASA'nın Transit Exoplanet Survey Satellite'ını (TESS) kullanan gökbilimciler, HD 260655 adlı yakındaki bir kırmızı cüce (M-cüce) yıldızının etrafında geçiş yapan çok gezegenli bir sistem keşfettiler.

Chicago Üniversitesi ve Instituto de Astrofísica de Andalucía astronomu Rafael Luque ve meslektaşları, "Geçiş tekniği aracılığıyla ötegezegen araştırmalarına ayrılmış uzay görevleri, yarıçapı 1 ile 4 Dünya yarıçapı arasında olan gezegenler için çok sayıda keşif ve kesin olarak ölçülen parametreler sağlıyor" dedi.

Güneş Sistemimizde benzeri olmayan bu gezegenlerin, erken M-cücelerinin çevresinde, güneş tipi yıldızlardan çok daha fazla olduğu bulundu.

"M-cüceler, gezegenlerine göre göreceli büyüklükleri ve kütleleri nedeniyle gezegen konakları olarak ilginçtir, bu da bu sistemleri transit ve radyal hız teknikleriyle daha kolay tespit edilebilir kılar."

HD 260655, yaklaşık 10 parsek (33 ışık yılı) uzaklıkta bulunan İkizler takımyıldızında bulunan yüksek özdevinimli bir yıldızdır.

Gliese 239, TOI-4599, LHS 1858, HIC 31635 ve Wolf 287 olarak da bilinen yıldız, gökyüzündeki en parlak erken tip M cüceleri arasındadır.

HD 260655, yörüngelerinde 2,8 ve 5,7 günlük periyotlarla geçiş yapan iki ötegezegen barındırıyor.

HD 260655b olarak adlandırılan iç gezegen, Dünya'nın 1.24 katı büyüklüğünde ve 2.14 katı kütleye sahip.

HD 260655c olarak adlandırılan dış gezegen, Dünya'dan 1,53 kat daha büyük ve 3,1 kat daha büyük.

Gökbilimciler, "10 parsek mesafede HD 260655, HD 219134, LTT 1445A ve AU Mic'ten sonra bilinen en yakın dördüncü çoklu geçişli gezegen sistemi oluyor" dedi.

HD 260655b ve HD 260655c, TESS görevi tarafından tespit edildi ve 10-m Keck-I teleskobu üzerindeki HIRES yüksek çözünürlüklü spektrograf ile elde edilen arşiv ve yeni radyal hız verileriyle bağımsız olarak doğrulandı.

Araştırmacılar, "HD 260655 sistemi, kayalık dünyaların karşılaştırmalı gezegenbilim çalışmaları için eşsiz bir fırsat sunuyor" dedi.

Her iki gezegen de, sırasıyla bir veya birden fazla ziyarette ikincil uçucu madde bakımından zengin atmosferleri tespit edebilen veya su ve karbon türlerinin varlığını doğrulayabilen NASA/ESA/CSA James Webb Uzay Teleskobu ile iletim ve emisyon spektroskopisi gözlemleri için en iyi hedefler arasında yer alıyor.

Ayrıca, gezegenler ve ev sahibi arasındaki etkileşimden kaynaklanan radyo emisyonu, radyo dalga boylarında ölçülebilir.

Bu takip gözlemleri, sistemin oluşumu ve evrim tarihi hakkındaki bilgilerimizi geliştirecek ve düşük kütleli yıldızların manyetik alanlarını ve gezegen sistemlerindeki izlerini incelemek için yeni bir gözlem yolu açacaktır.

Keşif, Astronomy & Astrophysics dergisinde yayınlanan bir makalede bildirildi.