NASA, Yaşam Avı İçin Tasarlanan Uzay Teleskobu Planlarını Açıkladı
Gelecekteki bir uzay teleskobu, JWST kadar büyük olacak, ancak optik dalga uzunluklarında çalışacak ve diğer yıldızların etrafında yaşam arayışına öncelik verecek.

Her güzel şeyin bir sonu vardır ve en iyisi önceden plan yapmaktır. Devrim niteliğindeki JWST, bırakın yer tabanlı araçları, Hubble Uzay Teleskobu'ndan bile çok daha kısa bir ömre sahip. NASA, Amerikan Astronomi Derneği'nin 241. toplantısında, yerine ne konulabileceğine dair planlarını açıkladı.

Önerileri, uzay teleskobu meşalesini, 2027 civarında fırlatılması planlanan Nancy Grace Roman Gözlemevi'nden (NGRO) sonra, JWST'nin faaliyetlerini durdurduğu sıralarda, taşıyabilecek bir araç için.

Gelecek teleskobun tam adı henüz belli değil ancak NASA'dan Mark Clampin izleyicilere projenin Yaşanabilir Dünyalar Gözlemevi (HWO) olarak planlandığını söyledi. Ne ayrıntılar ne de finansman onaylandı, ancak çalışma adından da anlaşılacağı gibi, proje JWST veya Hubble'dan çok tek bir göreve odaklanacak.

JWST, yakın yıldızların yörüngesinde dönen gezegenlerin atmosferlerini zaten inceliyor. Ancak bu, faaliyetlerinin sadece küçük bir bölümünü temsil ediyor ve en uzak galaksileri, kendi yıldız oluşum bölgelerimizi ve bir dizi başka hedefi incelemek için daha fazla zaman harcıyor. HWO, yıldızların yaşanabilir bölgelerindeki kayalık veya sulu gezegenlerin atmosferlerindeki gazlar olan “biyo-imzaları” aramak üzere tasarlanacak.

Planlar, yakınlardaki 25 gezegende yaşam belirtileri tespit edebilen bir araç için astronominin on yıllık araştırmasındaki çağrıyı karşılamak üzere tasarlandı. Umarız, bundan önce biyolojik olarak yaratılmış bir atmosfer için kesin kanıtlar bulur - ancak 25, hiçbiri pozitif işaret göstermezse yaşamın çok nadir olduğunu belirtmek için yeterli kabul edilir.

Öncekilerden daha net bir ana hedefi olsa da, HWO diğer birçok görevi yerine getirebilecek. Muhtemelen en azından ömrünün ilk yıllarında faaliyette olan en güçlü uzay teleskobu olduğundan, başka uzmanlıklara sahip pek çok gök bilimci, onu projelerine yönlendirmek için ötegezegen araştırmacılarıyla zaman için rekabet edecektir.

HWO'nun JWST'ye benzer bir boyutta olması ve aynı şekilde L2'de yer alması bekleniyor: kütleçekimsel kuvvetlerin yörünge stabilitesi için yeterince birbirini dengelediği Dünya'dan 1,5 milyon kilometre uzaklıktaki nokta.

Bu konumun dezavantajı, onarımların, yükseltmelerin ve yakıt ikmalinin JWST için pratik olmadığının düşünülmesidir, bu nedenle on yıldan fazla dayanması beklenmemektedir. Bu arada Hubble, Alçak Dünya Yörüngesine yapılan birkaç bakım görevi sayesinde üçüncü on yılında.

Ancak Clampin, NASA'nın, HWO fırlatıldığında robot görevlerinin hizmet vermek için konuma ulaşabileceğini düşündüğünü belirtti. Bu, yalnızca JWST'den çok daha uzun bir ömre olanak sağlamakla kalmayacak, aynı zamanda onu zamanla daha güçlü hale getiren yükseltmeler yapma olasılığını da yaratacaktır.

NASA'nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi'nden Aki Roberge, ScienceNews'a, "Hizmet verilebilirlik çok büyük olacaktır." dedi. Aynalar aynı kalsa da topladıkları ışığı işlemek için kullanılan araçlar gelişebilir ve Roberge'nin "L2'de dağın zirvesi gözlemevi" dediği şeyi yaratabilir.

Mevcut HWO planları, NASA'nın daha ayrıntılı olarak sunduğu, HabEx ve LUVOIR olarak bilinen önceki iki kavram arasında yer alıyor. JWST'nin açılan çok bileşenli aynasının başarısının üzerine inşa edilmesi, benzer bir ölçekte tutulması, çünkü artık bunu nasıl yapacağımızı biliyoruz, ve NGRO'da deneme çalıştırması elde edecek özellikleri kullanması bekleniyor.

LUVOIR'ın tasarımı çok daha büyük ve daha iddialı ancak aynı zamanda muhtemelen daha uzun sürecek ve daha pahalı olacak, bu da HWO'nun bir aracı olabileceğini düşündürüyor. HabEx'in, JWST'ninkilerin tek herhangi birinden daha büyük ve bu nedenle daha net görüntüler sağlayabilen, ancak JWST'nin 18'inin birleşik gücünden daha küçük olan tek bir aynaya sahip olduğu öngörülmüştür.

Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, planların ilk aşaması göz önüne alındığında, HWO için, Clampin'in 2040'larda fırlatmadan bahsetmesi dışında kesin bir zaman çizelgesi yok. JWST için kaç gecikmenin gerekli olduğu göz önüne alındığında, özellikle NASA'nın bütçesinin bu kısmındaki sınırlamalarla, on yıllık bir aralık sağlamak da iyi olabilir.

Gaia, Spitzer, Kepler ve TESS dahil olmak üzere diğer birçok önemli ancak daha küçük ve daha özel uzay teleskopları şu anda, veya yakın zamanda, faaliyetteler. Bununla birlikte, spektrumun optik veya optike yakın kısmında çalışan büyük araçlar söz konusu olduğunda, HWO'nun amacı, Hubble'dan JWST'ye ve ardından NGRO'ya uzanan bir hanedanlığı sürdürmek.