NASA, 10 Yıl İçinde Ay'a Nükleer Reaktör Yerleştirmeye Yönelik Planını Açıkladı

Ay insanları bekliyor. Ay yüzeyine hiçbir insanın ayak basmadığı uzun yıllardan sonra geri dönüyoruz. Hem de çok yakında.

NASA liderliğindeki Artemis programının bir parçası olarak, astronotlar, 1972'den beri şahsen görmediğimiz bir yer olan Ay'da uzun vadeli bir insan varlığı oluşturmak amacıyla 2024'te ay ortamına geri dönüyorlar.

Ancak Ay'da yaşamak ve çalışmak için astronotların bol miktarda güce ihtiyacı olacak ve Ay'da elektrik yok.

Bu sorunu çözmek için birden fazla yöntem üzerine araştırmalar yapıldı. NASA nükleer fisyonu, gelecekteki astronot kolonileri için en pratik güç seçeneği olarak gördü. Şimdi, uzay ajansı Ay’da nükleer reaktör yapımında bir sonraki adımı atıyor.

NASA'nın Uzay Teknolojisi Görev Müdürlüğü (STMD) yönetici yardımcısı Jim Reuter, "Bol miktarda enerji, gelecekteki uzay araştırmalarının anahtarı olacak" diyor.

NASA eski Kilopower projesi kapsamında ay nükleer fisyon olasılıklarını yıllarca araştırdıktan sonra, ABD Enerji Bakanlığı (DOE) ile birlikte çalışarak fisyon yüzey gücü araştırmalarında yeni bir harekete öncülük ediyor.

İki kuruluş şimdi, Amerikan endüstri ortaklarına, 10 yıl içinde Ay yüzeyinde çalışabilecek nükleer fisyon güç sistemleri için tasarım konseptleri sunmaları için çağrıda bulunuyor.

NASA'ya göre, küçük, bir iniş aracında veya ay yüzeyindeki gezici üzerinde çalışabilen, hafif bir fisyon sistemi ortalama 2-3 hanenin elektrik taleplerini karşılamaya yeterli olacak 10 kilowatt'a kadar elektrik gücü sağlayabilir.

Ay operasyonları bağlamında, güç kullanımı, elbette, hanelerin Dünya'da ihtiyaç duyduğundan farklı olacaktır. Yaşam destek sistemlerini çalıştırmak, ay gezicilerini şarj etmek ve bilim adamlarının deneyler yapmasına yardımcı olmak gibi amaçlar için yeterli elektrik gerekiyor.

NASA ve DOE raporuna göre, gelecekteki fisyon sistemlerinin en az 40 kilovat enerji üretmesi gerekecek, bu da NASA'nın 10 yıla kadar yaklaşık 30 haneye güç sağlayabileceğini söylüyor.

Proje, yalnızca Ay'da sürekli bir varlığı mümkün kılmak için değil, aynı zamanda bir gün Mars'ın keşfedilmesini ve hatta kolonileştirilmesini mümkün kılmak için de yeterli enerji üretimine öncülük edebilir.

NASA, Ay'ın fisyon güç sistemlerine ilişkin bugünkü araştırmaların, bir gün astronotların daha kısa görevler için daha yüksek hızlarda kızıl gezegene seyahat etmelerini sağlayabilecek nükleer sistemler için yardımcı olabileceğini söylüyor.

Her geçen gün biraz daha yaklaşıyor olsak da, aslında Ay'da çalışan bir ay fisyon reaktörünü görmekten hala oldukça uzağız.  En önemlisiyse hala kimsenin bunu Ay’da test etme şansı olmadı.

Bizi bu hedefe daha da yakınlaştırmak için NASA ve DOE, 2022 Şubat ayının sonları arasında aldığı en umut verici tasarım tekliflerini seçecek ve bu tasarımların 12 aylık bir süre boyunca geliştirilmesine yardımcı olacak.

Bu projeler değerlendirildikten sonra en uygun aday Ay’a gönderilecek ve önümüzdeki 10 yıl boyunca inşası sürecek.

Bu amacı gerçekleştirebilirsek, sonunda Ay kendi güç şebekesine sahip olacak ve hatta ilerdeki uzay görevlerinin operasyon üssü olarak kullanılabilecek.

DOE'nin Idaho Ulusal Laboratuvarı'ndan, Fisyon Yüzey Gücü Projesi lideri kıdemli mühendis Sebastian Corbisiero, "Ay'da güvenilir, yüksek güçlü bir üsse sahip olmak, insanlığımız için uzay araştırmalarında bir sonraki tarihi adım olacaktır” diyor.