Nano Motorlar 150,000 RPM ile Hız Rekoru Kırdı
NIST (Ulusal Standartlar ve Teknoloji Enstitüsü’nden bilim adamları, suya daldıran altın nano çubukları yüksek frekanslı ultrason dalgalar sayesinde 150,000 RPM yani dakikada 150,000 dönüşe çıkarmayı başardı.

Bu daha önceki rekordan nerdeyse 10 kat daha hızlı. Bu teknoloji sayesinde tıp, yüksek hızlı makinelerde ve karıştırma teknolojilerinde gelişme yaşanabilecek. Sadece birkaç nanometre boyundaki çubuk hem hızlı dönüyor hem de hassas bir şekilde kontrol edilebiliyor. Bu sayede günün birinde vücuda verilen nano robotlar canlı hücrelere doğrudan ilaç takviyesi yapabilir.

Son yıllarda nano motorlar oldukça küçüldü ve güvenli bir hale geldi. Artık nano motorlar pek çok alanda kullanılabiliyor. Nanomotorlar son yıllarda büyük gelişme gösterdi. Artık hem daha küçükler hem de daha stabil yapıya sahiplar. Artık farklı yollarda bu nano robotlara güç verilebiliyor. Örneğin, elektrikle, manyetik alanla, fotonlarla patlatılarak ve en son ultrasonla sudaki çubukların çevrilmesi için kullanılabiliyor. Bu da onları biyolojik çevre için oldukça kullanışlı kılıyor.

Önceki çalışmalarda ultrason ve manyetik alanların birlikte kullanılmasıyla nanorodların (nano çubuk) dönmesi ve ilerlemesi kontrol edilebiliyordu. Yeni çalışmada NIST’ ten bilim insanları nano rodları suyun içinde olmalarına rağmen 150,000 rpm ile çevirmeyi başardı. Motorun hızını ölçmek için araştırmacılar 2 mikrometreye, 300 nanometre büyüklüğünde çubuklar  kullandı. Çubuklar suya batırılarak polistiren nano parçacıklarla karıştırıldı ve speaker tipi karıştırıcıya(shaker)  yerleştirildi. Karıştırıcı 3 MHz frekansta titreştirilince polistirenle dolu suda , nano parçacıklar ufak vorteksler yaratarak vorteksler oluşturmaya başladı.

Bilim insanları çubukların ne kadar hızlı döndüğünü ölçmek için polistiren parçacıkların nanorodlara olan uzaklığını ölçtü. Nano motor sheer hızını kontrol ederek medikal  uygulamalarda  ya da maddeleri yüksek hızda karıştırabilecekler. Araştırmacılar çubukların kontrolünün mükemmel olması gerektiğini belirtiyorlar. Her şeye rağmen araştırmacılar motorların neden döndüğünü tam olarak çözemedi. Ayrıca NIST vortekslerin etrafındaki çubukların etkileşimlerini  anlamaya çalışıyor.

Kaynak: Gerçek Bilim