Modern İnsanın En Yakın Atası Homo Bodoensis

Bilim insanları, insan evriminin karmaşık hikâyesini düzene sokmak amacıyla modern insanların doğrudan atası olan ve soyu tükenmiş olan yeni bir insan türü belirlediler. Belirlenen bu yeni türe ‘’Homo bodoensis’’ ismi verildi.

Günümüzde hayatta kalan tek insan türü bizim türümüz olan Homo sapiens olsa da geçmişte durum böyle değildi. Yani bu gezegende yaşayan tek insan türü biz değildik.

Modern insan türü olarak tanımladığımız bizler (Homo sapiens), günümüzde gezegenin birçok noktasına ayak basmış bulunuyoruz. Bizim kadar olmasa da geçmişte yaşayan diğer insan türleri de bir zamanlar Dünya’ yı dolaştı. Örneğin bilim insanları kısa bir süre önce, Endonezya adası olan Flores’ in bir zamanlar ‘’Hobbit’’ olarak bilinen Homo floresiensis türüne ev sahipliği yaptığını keşfettiler. Bu türün ‘’Hobbit’’ lakabını almasındaki neden ise gövde kısmının normalden daha küçük olmasıdır.

Keşfedilen fosillerin yeni bir türe mi yoksa daha önce tespit edilen türlerden herhangi birine mi ait olduğunu belirlemek bazen zorlu olabiliyor. Örneğin bu zamana kadar birçok bilim insanı, iskelet farklılıklarından dolayı modern insan ile Neandertal insanının farklı türler olduğunu belirtmiştir. Ancak modern insan ile Neandertal insanının bir dönem iç içe geçtiğini ve yaşayabilir, verimli yavrulara sahip olduklarını kanıtlayan yeni kanıtlar bulunması üzerine bazı bilim insanları Neandertallerin kendi içinde farklı türlere ayrılmasını önermiştir.

Afrika ve Avrupa’ da keşfedilen insan fosillerinin bazıları iki türden birine atanır: Homo heidelbergensis veya Homo rhodesiensis.

Yapılan yeni çalışmada bilim insanları, yaklaşık 774.000 ile 129.000 yıl öncesine ait insan fosillerini analiz ettiler.

DNA kanıtları, Avrupa’ da yaşayan ve Homo heidelbergensis olarak adlandırılan bazı fosillerin aslında erken dönem Neandertal insanına ait olduğunu gösterdi. Bu durumda Homo heidelbergensis ismi kafa karışıklığı yaratan gereksiz bir isim durumuna düşüyordu. Ayrıca Homo rhodesiensis türü de tek başına ayrı bir tür olamayacak kadar yetersiz görülüyordu.

Tüm bu karışıklığın üstesinden gelebilmek için araştırmacılar, Homo heidelbergensis ve Homo rhodesiensis isimlerini rafa kaldırarak birçok fosili kapsayacak yeni bir tür önerdiler. Bu türe Homo bodoensis ismi verildi. Bu yeni tür, ismini Etiyopya’ da bulunan 600.000 yıllık bir kafatasından alıyor.

Araştırmacılar Homo bodoensis’ in, modern insanın en yakın atası olduğunu ve Neandertalleri ortaya çıkaran farklı bir dal daha oluşturduğunu öne sürüyorlar.

Araştırma ekibinin başında olan Winnipeg Üniversitesi’ nden paleoantropolog Mirjana Roksandic ‘‘İnsan evrimini yeniden yazdığımızı iddia etmiyoruz, bunun yerine eski insanlarda görülen varyasyonların nereden geldiğini ve neyi temsil ettiğini daha kolay anlaşılır hale getirmeye çalışıyoruz’’ diyor.

Kaynaklar:

Atanur Yılmaz