Milyonlarca Yıldızın Detaylı Araması, Herhangi Bir Uzaylı Yaşamına Dair İz Bulamadı

İnsanlık, 20. yüzyılın başlarında radyo dalgalarının ortaya çıkmasından kısa bir süre sonra, Dünya Dışı İstihbarat Arayışı'nı (SETI) şu ya da bu biçimde sürdürdü. On yıllar boyunca çabalar arttı ve azaldı, ancak arama hiçbir zaman tamamen terk edilmedi.

Arama, geçmişte açıklanamayan radyo dalgaları şeklinde geçici ipuçları tespit etti, ancak hiçbir şey güvenilir kanıt içermiyordu. Şimdi, Samanyolu'nun merkezindeki tekno-imzalar için yapılan yeni bir araştırma hiçbir sonuç vermedi.

Başka bir uygarlığı keşfedersek veya onunla temasa geçersek, türümüz için neredeyse mistik bir an olacak. İnsanlar oldukça hızlı bir şekilde farklı kamplara ve ideolojilere bölünür ve bu konuda ne yapılması gerektiğini tartışmaya başlardı. Birçoğumuz sokaklara dökülecek ve kardeşlerimize büyük bir merakla bakacaktık.

Fakat olaya daha olası bir gözden bakarsak, insanlık başka bir yerde yaşamı keşfederse, muhtemelen Güneş Sistemimizde bir yerde tek hücreli yaşam olacaktır. Belki Güneş Sistemi'nin uydularından biri, yeraltı okyanuslarında bakteri barındırıyor olabilir.

Ancak gece gökyüzüne baktığımızda ve yalnız olup olmadığımızı merak ettiğimizde çoğumuz daha karmaşık yaşam formlarını düşünürüz. Dışarıda bizimle aynı zorluklarla karşı karşıya kalan ve bizim gibi kendi kökenleri ve kaderleri hakkında düşünen başka teknolojik medeniyetler olup olmadığını merak ediyoruz.

Şimdiye kadar onlardan hiçbir iz yok ve yeni araştırmalar herhangi bir yeni kanıt ortaya çıkarmadı.

"150 MHz'de Galaktik Merkeze Yönelik Tekno-imza Araması" başlıklı yeni bir makale, bir makale dizisinin dördüncüsü. Dördünün her biri, Avustralya'daki Murchison Widefield Array (MWA) kullanarak düşük frekanslı radyo dalgaları için arama yaptı.

Baş yazar, Commonwealth Bilimsel ve Endüstriyel Araştırma Örgütü'nden (CSIRO) Chenoa Tremblay'dir. Makale, arxiv.org sitesinde mevcuttur.

Sonuçlar, MWA ile iki gece boyunca yedi saatlik gözlemlerden elde edildi. Arama, galaksimizin çekirdeğindeki süper kütleli kara delik olan Sagittarius A* merkezli galaktik merkeze yönelikti. Araştırmacılar, tekno-imza araştırmalarını 144 ötegezegen sistemi üzerinde hedeflediler.

Yaşam arayışı biyo-imzalara odaklanır. Biyoimzalar, yaşamın varlığını gösteren moleküller veya izotoplar gibi şeylerdir. Tekno imzalar farklıdır.

Farklı araştırmacılar tekno-imzaları farklı şekilde tanımlar. Ancak geniş anlamda, tekno-imzalar, yalnızca teknoloji kullanımından kaynaklanabilecek etkilerin kanıtıdır. Dyson Spheres gibi mega mühendislik projeleri, tespit edilebilecek radyasyon sızdırabilir.

Yeterince gelişmiş bir uygarlık onları inşa edebilir, hatta yıldızların yörüngelerini değiştirebilir. Bu fenomenler, başka bir teknolojik uygarlık için iyi bir kanıt olacaktır. Atmosferdeki kloroflorokarbonlar gibi daha sıradan şeyler de kanıt olabilir, ancak tespit edilmesi daha zordur.

Bazı araştırmacılar, doğal olarak üretilebildiklerinden radyo dalgalarını tekno-imza olarak görmezler. Ancak, uzayın geniş bölgelerinin herhangi bir yaygın araştırması açısından, aranacak en pratik şey radyo dalgalarıdır. MWA ile yapılan son gözlemler 155 MHz'e ayarlandı.

SETI'nin temeli radyo sinyalleridir. Bunun nedeni, büyük olasılıkla, radyo dalgaları üretme ve onları tespit etme yeteneğinin büyük olasılıkla erken medeniyet belirtisi olmasıdır. İnsanlık için durum böyle olmuştu.

Bu arama, yalnızca galaktik merkeze yönelikti. En çok yıldıza sahip bölgede gerçekleşti. Şansımızı artırmak için nereye bakacağımızdan emin değiliz, çünkü henüz başka bir teknolojik medeniyet keşfetmedik. Bu nedenle Dünya dışı zekâ arayışında, ağımızı genişletmek mantıklı.

Yazarlar makalelerinde "GC'deki yıldızların yüksek yoğunluğu, yıldız süpernovaları ve manyetar patlamaları gibi felaket olaylarının, GC içindeki dış gezegenleri etkileme olasılığının daha yüksek olduğu ve potansiyel olarak yüzeylerindeki herhangi bir yaşamı yok ettiği anlamına gelir" diye yazıyorlar.

Yoğun bir şekilde paketlenmiş GC'de bu kadar çok yıldız olduğundan, yıldız geçişleri daha olasıdır. Bırakın uygarlığı, yaşam belirtileri için bile kötü haberler bunlar. Gezegen öncesi diskleri bozabilir ve gezegen oluşum sürecine müdahale edebilirler.

Ancak öte yandan, GC de bakmak için umut verici bir yer.

Bu faktörlere rağmen, Gowanlock ve diğerleri (2011) tarafından yapılan modelleme, karmaşık yaşamı destekleyebilecek gezegenlerin çoğunun iç Galaksi'de bulunduğunu (Galaktik Merkezden 1 kpc'den az) buluyor. Morrison & Gowanlock (2015) bu modeli genişletiyor.

2021'de yapılan bir araştırma, GC'nin tüm tehlikelere rağmen hala bakılacak en iyi yer olduğunu gösteriyor.

Bu makalenin yazarları, "Galaktik Merkeze (GC) doğru bir görüş hattı, gökyüzünde herhangi bir yönde potansiyel olarak en fazla sayıda yaşanabilir sistem sunuyor" diyor. Ve eğer akıllı bir uygarlık oluşmuşsa, en iyi yayılma şansı, yıldızların çok uzak olmadığı, sıkıca paketlenmiş GC'dedir.

Son arama 144 ötegezegen sistemini hedefliyordu, ancak aynı zamanda galaktik merkeze ve galaktik çıkıntıya doğru 3 milyondan fazla yıldızı içeren daha geniş bir kör aramayı da tamamladı. Yazarlar, "Hiçbir makul tekno-imza tespit edilmedi" diye yazıyorlar.

Sonunda, hiçbir imza tespit edilmedi demek, tespit edilecek herhangi bir sinyal olmadığı anlamına gelmez. Bu sadece, bu belirli zamanda, bu arama metodolojisinin belirli dalları kullanılarak hiçbir sinyalin algılanmadığı anlamına gelir.

Yazarlar, "Ancak, tüm gökyüzü tekno-imza aramalarına geçmeden önce üstesinden gelinmesi gereken bir dizi hesaplama zorluğu var ve bu çalışma, bir diyafram dizisi ile bu hedefe nasıl ulaşılacağına dair fikir verdi" diye yazıyor.

Yani şimdilik yalnızız. Buluşacak başka teknolojik medeniyet yok.

Bu makale ilk olarak Universe Today tarafından yayınlandı.