Marslı Göktaşı, Kayalık Gezegenlerin Nasıl Oluştuğuna Dair Teoriler Üzerine Kuşku Uyandırdı
Mars'ın iç kısmından geldiğine inanılan bir göktaşı, gaz oranları hakkında bazı beklenmedik bulgular ortaya koydu ve kayalık iç gezegenlerin nasıl oluştuğuna dair baskın fikirlere meydan okudu.

Daha az bilinen bir gazın tek bir göktaşı içindeki izotop oranı önemli görünmeyebilir ancak bazı beklenmedik sonuçlar, bilim insanlarının Dünya gibi gezegenlerin nasıl oluştuğuna dair fikirleri sorgulamasına neden oldu. Kaldı ki 1815'te Fransa'ya düşen Chassigny göktaşı da sıradan bir taş değil.

Büyük bir asteroit Mars'a veya Ay'a çarptığında, çarpma taşları uzaya fırlatabilir. Bunlardan birkaçı eninde sonunda Dünya'ya meteor olarak düşer ve insanlığa analiz için değerli fırsatlar sunar. Beklendiği üzere, bulduğumuz Mars meteorlarının çoğu Kızıl Gezegenin yüzeyinden geliyor. Fakat Chassigny'nin farklı bir bileşimi var ve Mars'ın derinliklerinde oluştuğuna inanılıyor.

Davis, California Üniversitesi'nden Dr. Sandrine Péron, kondritik meteoritlere kıyasla güneş bulutsusunda farklı olan kripton-84'ün kripton-86'ya oranlarını incelemeyi seçti. Péron, Science'da erken Güneş Sistemi'ndeki olayların sırasının yanlış olduğunu öne sürerek beklentilere meydan okuyan sonuçlar bildiriyor.

The Chassigny meteorite is almost unique in coming from the Martian interior, rather than the surface

Chassigny göktaşı 1815'te Fransa'ya indi, ancak Mars'ın iç bölgelerinden neredeyse bilinen tek göktaşı olarak önemini ancak çok daha yakın zamanda anladık.

Gezegenler, genç ebeveyn yıldızlarını çevreleyen bulutsudan oluşur ve büyük ölçüde bileşimini yansıtır. Bununla birlikte, gezegen oluşumundan kaçabilecek hidrojen, oksijen ve soy gazlar gibi uçucu elementler - kolayca gaza dönüşenler - için işler daha karmaşık hale gelir.

Milyarlarca yıl sonra gezegendeki bu tür gazlar ya bir şekilde kaçmayı başaramayan orijinallerdi ya da sonradan meteorlar tarafından getirildi. Hangisinin baskın olduğu sorusu en azından Newton'a kadar uzanır.

Uçucu maddeler için göreceli kaynaklar, tüm iç gezegenler için ilgi çekicidir. Mars özellikle merak uyandırıyor çünkü diğer gezegenlerden çok daha hızlı bir şekilde oluştuğu düşünülüyor - Dünya için 50-100 milyona kıyasla yaklaşık 4 milyon yılda. Herhangi bir yer güneş bulutsusundaki uçucu elementleri içeriyor olsa, bu eski Mars mantosu olurdu.

Ancak Péron ve ortak yazarların bulduğu şey bu değil. Péron yaptığı açıklamada, "Kripton için Mars iç bileşimi neredeyse tamamen kondritiktir, ancak atmosfer güneştir. Bu çok belirgin." dedi.

Makale doğruysa, o zaman Mars atmosferi, manto içinde hapsolmuş uçucu maddelerin dışarı atılmasını yansıtamaz. Bunun yerine, bir şekilde güneş bulutsusundan elde edilmiş olmalı ancak bu, gezegenin magma okyanusu soğuduktan sonra gerçekleşmiş olmalı ki iki kaynaktan gelen gazlar karışsın. Bu aynı zamanda, Mars'ın içinde hapsolmuş gazların, bulutsunun hala var olduğu bir noktada kondritler tarafından bir şekilde iletildiği anlamına gelir.

Magmadaki tüm olası kombinasyon kondrit kalıntıları içinde atmosferdeki bulutsu gazları, hem sezgi hem de önceki modelleme ile en çok çelişen gazdır. Sonuç olarak, Chassigny göktaşının farklı bir kökene sahip olduğu gösterilemiyorsa veya Péron'un oranı yanlış değilse, süreç biraz açıklama gerektirecektir.

Her kağıt hata olasılığı taşır ve belki de bu durumda daha fazla. Péron, "Düşük bollukları nedeniyle kripton izotoplarının ölçülmesi zor." dedi. Bazı kriptonlar, Mars'tan Dünya'ya yapılan dolambaçlı yolculuk sırasında kozmik ışınlar tarafından da üretildi. Yine de, yazarlar oranları doğru bulduklarından eminler.