Mars'ın Ölüme Mahkum Ayının Çizgilerini Nasıl Aldığına Dair Gizem Çözülmüş Olabilir
Phobos'taki tuhaf çizgilere neyin sebep olduğuna dair birkaç teori öne sürüldü.

Mars'ın ölüme mahkum ayı Phobos hakkında pek çok gizemli şey vardır. Nereden geldiğini, içinde ne olduğunu, yüzeyindeki tuhaf düz çizgilerin ne olduğunu bilmiyoruz ve muhtemelen Mars tarafından parçalanma sürecinde. Aslında, yeni bir makaleye göre, Phobos'un tuhaf kaplan çizgilerine neden olan şey de bu.

Bir gün, muhtemelen yaklaşık 50 milyon yıl içinde, öleceğini biliyoruz - soru şu ki, nasıl? Gök bilimciler, muhtemelen eski bir çarpmanın sonucu olduğu düşünülen, yüzeyi kaplayan olağandışı paralel olukların, aslında ay ve gezegen arasındaki aşırı kütleçekim kuvvetlerinin parçalamasıyla genişleyen tozla dolu kanyonlar olduğunu keşfettiler.

Mars'ın iki ayı da adını Roma savaş tanrısı Mars'ın ikiz oğullarından almıştır: daha büyük olan Phobos, korku ve panik tanrısından ve daha küçük olan Deimos, korku ve dehşet tanrısı kardeşinden adını alır. Ancak Phobos'un Mars'ın "ölüme mahkum" ayı olarak bilinmesinin nedeni, uydunun Mars etrafında bir ölüm sarmalına yakalanmış olması ve sonunda çarpışana kadar her yıl 1,8 santimetre hızla (ki bu Venedik'in batmasından daha hızlıdır) Kızıl Gezegene doğru yavaşça düşmesidir.

Mars'ın her iki ayı da kütleçekimsel olarak gezegene kilitlenmiştir, yani Mars'a karşı her zaman aynı yüzlerini gösterirler. Uzaydaki cisimleri çeken gelgit kuvvetleri, kütleçekimsel etkileşimlerinden kaynaklanır ve Ay'ın kütleçekiminin Dünya'nın suyu üzerindeki gelgitler şeklinde yaptığı etki gibi gözlemlenebilir etkileri olabilir.

Ancak uzaydaki cisimlerin katı yüzeyindeki görünür etkiler genellikle oldukça küçüktür. Bu, gerçekleşmediği anlamına gelmez - Satürn'ün ayı Enceladus'un buzlu kabuğu, dev gezegeninin gelgit çekiminden kaynaklanan stres kırıklarıyla kaplıdır.

Mars'ın yörüngesinde sadece 7 saat 39 dakikada dönen Phobos, Mars'a oldukça yakın, bu da gelgit kuvvetlerinin küçük ayın yüzey kırılmasına neden olmasını akla yatkın kılıyor. Hatta bu fikir daha önce de ortaya atılmıştı. Yörüngede bu kadar yakın olmak, Phobos'u, kütleçekim kuvvetlerinin yörüngedeki herhangi bir katı cismi parçalayacağı sınır olan Roche limitine giderek daha da yaklaştırır. Bunun nedeni, gezegene bakan taraftaki kütleçekiminin diğer taraftakinden çok daha büyük olması ve tek parça halinde kalamamasıdır. En sonunda, Phobos yok edilecek ve Mars etrafında Satürn'ün halkalarının daha küçük bir versiyonunu oluşturacaktır.

Alternatif hipotezler de ortaya atılmıştır. 2018'de, sıçrayan kayaların Phobos'un yüzeyindeki olukları oyduğu öne sürüldü.

Yeni çalışmada ekip, Phobos benzeri bir cismin 3D matematiksel modelini kullanarak yüzlerce simülasyon gerçekleştirdi ve Phobos benzeri bir yörüngede gelgit kuvvetlerinden kaynaklanan gerilme ve sıkışmaya baktı. Phobos'u "kohezyonlu bir tabaka ile kaplanmış moloz yığını bir iç" olarak modelleyerek, simülasyonların birçoğunun, Mars ayında görülenler gibi eşit aralıklı paralel çatlaklar yarattığını buldular.

"Çatlak açılması, üstteki gevşek malzemenin bu derin vadilere drenajını tetikler ve gösterdiğimiz gibi, doğal olarak oluk benzeri yapıların oluşumuna yol açabilir." diye yazdılar.

Phobos'un tüm bölgeleri simülasyonlarla eşleşmedi - örneğin, ekvatorunun etrafındaki oluklar tahminleriyle açıklanmadı. Bununla birlikte, bulgular, çizgilerin bir kısmının (hatta çoğunun), ay Mars çarpışmasına mahkum yolunda devam ettiğinden, gelgit kırılmasından kaynaklandığını düşündürüyor.

Tüm bunlar, Japon Uzay Ajansı'nın uzay aracını hem Phobos hem de Deimos'a indirme ve 2029'da örnekleri geri getirme amaçlı 2024 Martian Moons eXploration (MMX) görevi için ilgi çekici bir hedef oluşturuyor. Hatta Phobos'un sonunun başlangıcına bile tanık olabiliriz.

Çalışma The Planetary Science Journal'da yayınlandı.