Mars Atmosferinde Atomik Oksijen Bulundu
Bildiğimiz kadarıyla dünyamız, güneş sisteminde yaşamın olduğu tek gezegen. Fakat Mars, üzerinde tuzlu, sıvı halde su içermesi, ince bir atmosfere sahip olması ve yüzeyinde mikrobiyal yaşam izlerinin bulunması nedeniyle yaşam için elverişli olmaya aday bir gezegen.

NASA’ da yapılan son çalışmalar, eski zamanlarda Mars çevresinde kalın bir atmosfer tabakasının bulunduğunu fakat güneş fırtınaları sebebiyle dağıldığını göstermiştir. Kızıl gezegen etrafında bir gaz tabakasının içerisinde atomik oksijen kalıntılarının hala bulunduğu da belirtilmektedir.

Mars atmosferinde atomik oksijen ilk kez 40 yıl önce bulunmuştu fakat o zamanlar atomik oksijen miktarının ölçülmesinin çok zor olduğu bilim insanları tarafından belirtilmişti.

SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), uçan bir gözlemci vasıtasıyla, elektromanyetik spektrumun kızılötesi kısmını gözlemlemektedir. Gözlemci, hem güneş sistemi dışındaki hem de yakınımızdaki yıldızların iç kısmını, gezegenlerin atmosferini inceleyecek şekilde dizayn edilmiştir.

Araştırmacılara göre; uzak kızılötesi dalgaboyunun gözlemlemesi için, atomik oksijenin saptanması gerekmektedir. Bu ölçümlerin yapılabilmesi için, dünyanın atmosferinden uzaklaşılması ve oldukça hassas cihazların kullanılması gerekmektedir.

Atomik oksijen Mars’ın mezosfer tabakasında saptanmıştır. Araştırmacılar bekledikleri miktarın yarısı kadar oksijene rastlamışlar, bu durumu da çevre koşulları nedeniyle atmosfer tabakasının incelmesine bağlamışlardır. Araştırmacıların yorumlarına göre, Mars’ın eski zamanlarındaki atmosferde şuandakinden çok daha fazla miktarda oksijen bulunmaktaydı. Mars atmosferindeki bu oksijenin kimyasal reaksiyonlar sonucunda mı meydana geldiği yoksa yüzeydeki ilkel yaşamın kalıntıları mı olduğu ise henüz bilinmiyor.

Halime Serinçay