Lazer Epilasyon Fiziği
İlk olarak 1917 yılında Einstein tarafından stimüle ışımanın varlığı öne sürülmüştür.
1960 yılında Theodore Maiman tarafından optik frekansta lazer hareketi gerçekleştirilerek yakut lazerin varlığı kanıtlamıştır. En temel manada lazer, fotonları uyumlu bir hüzme oluşturan optik kaynaklardır.

Evet arkadaşlar bu ay ki makalemde bir çok alanda kullanılan lazer ve lazer kullanılarak yapılan epilasyon hakkında bir yazı kaleme almayı uygun gördüm. Dilerseniz ilk olarak lazerin fiziksel olarak nasıl meydana geldiğini ve sonrasında da bir çok kullanımı arasından epilasyonda nasıl çalıştığını konuşalım.

Lazer adını verdiğimiz şey "Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation" olmakla birlikte kısaca  baş harfleri kullanılarak adlandırılmaktadır. Lazerin çalışma prensibini anlayabilmek için temel anlamda atom ve molekül fiziği hakkında bir kaç bilgiyi bilmek durumundayız. Atom ve moleküllerin çekirdekleri proton ve nötronlardan oluşmakla beraber etrafında dönen elektronlar olduğunu biliyoruz. Atomun çekirdeği etrafında dönen elektronlar belli sayılarda ve belli  enerji seviyelerinde yer almaktadır. Aradaki enerji seviyesi farkını E2-E1 olarak belirlersek, bu farkı hν olarak ifade edebiliriz.  Bir elektron, minimum enerji ilkesine dayanarak düşük enerji seviyesinde olmak istediğinden bir alt enerji seviyesine geçerse enerjisi hν olan bir foton salar. burada h planc sabiti iken, ν salınan fotonun frekansıdır.  Eğer elektron bu salınımı rastgele yayarsa salınan fotonun yönü de tamamen rastgeledir.  Fakat E2 düzeyindeki elektron E2-E1 enerjisinde  başka bir fotonla etkileşerek E1  düzeyine inerse bu şekilde salınan fotonun  yönü ve fazı geçişe etki eden fotonla aynı olacaktır. Bu ikinci geçiş biçimine uyarılmış ışıma (Stimulated emmision) denir ve kendisi lazerin çalışmasının ana prensibidir.

Bu temel bilgilerden sonra gelelim lazer epilasyona, en temel manada lazer epilasyon insan vücudundaki kılları ısıtarak öldürme işleminin adıdır. Peki bu sistem nasıl işliyor? Şöyle ki; lazer epilasyon uygulanan cihaz belirli dalga boylarında (Bu dalga boylarının hangi lazer türünde hangi dalga boylarında olduğuna yazımın sonunda deyineceğim) yukarıda bahsettiğim fiziğe dayanarak  lazer ışını üretiyor. Üretilen bu lazer ışını kıllara rengini veren melanin adlı pigment tarafından emilerek ısıya dönüşür ve oluşan bu ısı kıl köküne iletilir. Kılda meydana getirilmek istenen tahribat da bu ısı sayesinde sağlanır.

Peki bu melanin adı verdiğimiz pigment sadece kılların yapısında mı vardır? Malesef hayır. Mikatarı değişmekle birlikte bu pigment cildimizin üst kısmında da yer almaktadır. Epilasyon da ciltte zaman zaman küçük çaplı yanıklar meydana gelmesinin sebebi de, uygulanan lazerin kıllarda yer alan melanin pigmenti tarafından değil cildimizde yer alan melanin pigmenti tarafından emilmesinin sonucudur. Bunun yanı sıra lazer epilasyon beyaz tenli ve kıl rengi koyu olan insanlarda en iyi sonucu verirken, esmer ve kıl rengi açık olan insanlarda daha zor ve geç sonuç vermektedir. Bunun nedeni de yine melanin pigmentinden başka birşey değildir. Zira gönderilen  lazer ışının çok az bir kısmı emilerek kıl köküne nüfus etmekte ve orada istenilen seviyeden daha az tahribat sağlamaktadır. Yani, lazer epilasyon gelişiminin bir adım sonrası sadece kıllardaki melanin pigmentine duyarlı bir dalga boyu yakalayarak gönderilen lazerin tamamen kıllara nüfus etmesini sağlamaktır.

Sonuç olarak tek bir cümle ile toparlayacak olursak belli bir dalga boyunda vücuda gönderilen lazer, kıllardaki melanin pigmenti tarafından emilerek ısıya dönüştürülür ve kıl kökünde tahribat sağlanarak kılların yok edilmesini sağlar. Ancak bu paramaetreler kıllar aktif (Anajen) dönemde ise  etkili olur. Herbir kıl (Yazımda çok fazla kıl kelimesini kullandığımı farkındayım ama yapacak birşey yok) farklı zamanlarda bu dönemde olduğu için birden fazla seansa ihtiyaç vardır. Aşağıda ilgilenenler için lazer çeşitlerinin  dalga boylarını yazdım. Bir sonraki yazımda buluşmak dileğiyle...

- Argon: 488 nm ya da 514.5 nm (Artık kullanılmıyor)

- Ruby lazer: 694.3 nm (Sadece açık tenli hastalarda güvenli)

- Alexandrite: 755 nm  (Güvenli ve bütün ten renklerinde etkili)

- Pulsed diode array: 810 nm (Açık ve orta tenliler için)

- Nd-YAG lazer: 1064 nm  (Daha esmer tenlilerde kullanılmak için üretilmesine rağmen bütün ten renklerinde etkili)

Kaynakça
1. Berry J. Recurrent trichiasis: Treatment with laser photocoagulation. Ophthalmic Surgery 1979 Jul;10(7):36-8.

2. FDA Docket K950019. 5 April 1995. See summary (requires Adobe Acrobat).
Nanni CA, Alster TS. Optimizing treatment parameters for hair removal using a topical carbon-based solution and 1064-nm Q-switched neodymium:YAG laser energy. Archives of Dermatology 1997 Dec;133(12):1546-9.

3. Tester v. ThermoLase, Calif. Superior Court (S.F. County, case # 995285) TLZ 1998 Annual Report and SEC 10K, 18 December 1998Anderson RR. Lasers in dermatology: A critical update. Journal of Dermatology. 2000 Nov;27(11):700

4. Anderson RR. Response to "Letter to the Editor.'' Lasers in Surgery andMedicine 28:102 (2001)Paquet P, Pierard GE. [Laser-assisted hair removal: Realities and calculations]. Revue Medicale de Liege. 1999 Sep;54(9):739-45.

5. French.DiBernardo BE, Perez J, Usal H, Thompson R, Ferraro FJ, Fallek SR. Laser hair removal. Clinics in Plastic Surgery. 2000 Apr;27(2):199-211.

6. Haedersdal M, Matzen P, Wulf HC. [Laser epilation. A systematic review of evidence-based clinical results]. Ugeskrift for Laeger. 2000 Dec 1

Berat Aral
Medikal Fizik Uzmanı - Dr.