Kozmik Toz Bulutlarında Yaşamın Yapı Taşı Oluşmuş Olabilir

Yaşamın Dünya'da nasıl başladığına dair birkaç büyük soru var, ancak olaydan neredeyse 4 milyar yıl sonra bile bunu araştırmak bilim insanları için hala kolay değil. Şimdi, konuyla ilgili başka bir ipucu bulmuş gibiyiz.

Yeni araştırmalar özellikle peptitlere, proteinlerin daha küçük versiyonlarına, yaşamın var olması için gerekli olan temel yapı taşlarından birine odaklanıyor. Bu yapı taşları vücuttaki her türlü süreci kontrol ederler ve genellikle peptitlerin oluşması için çevrede su olması gerekir.

Amino asitler, peptitleri oluşturan organik bileşiklerdir. Yeni çalışma, amino asit glisini oluşturabilen amino keten adı verilen kimyasal bir öncünün, kozmik koşullarda ve su olmadan nasıl oluşturulabileceğini gösteriyor.

Almanya'daki Jena Üniversitesi'nden astrofizikçi Serge Krasnokutski, "Amino asitlerin oluştuğu kimyasal yoldan gitmek yerine, amino keten moleküllerinin oluşturulup oluşturulamayacağını ve doğrudan peptitleri oluşturmak için birleşip birleşemeyeceğini öğrenmek istedik" diyor. "Ve bunu, kozmik moleküler bulutlarda, yani karbon, amonyak ve karbon monoksit gibi kimyasalların bol miktarda bulunduğu bir vakumdaki toz parçacıkları üzerinde hâkim olan koşullar altında yaptık."

Ekip, normal hava basıncının yaklaşık katrilyonda birinde ve eksi 263 santigrat derece (eksi 441 derece Fahrenhayt) sıcaklıkta çalışan bir reaksiyon yolu göstermek için alanı ve toz parçacıklarını taklit etmek için ultra yüksek bir vakum odası kullandı.

Deneylerde amino keten de tespit edildi ve araştırmacılar, amino keten moleküllerinin oldukça reaktif doğasının muhtemelen gerçekleşen reaksiyonun anahtarı olduğunu söylüyor.

Başka bir deyişle, kozmik toz bulutlarının içindeki koşullar, peptitlerin oluşmasını potansiyel olarak mümkün kılabilir, bu da onların Dünya'ya nasıl ulaştığını gösterebilir. Bilim insanlarının araştırmaları için başka bir yol sunan bu araştırma, kendi gezegenimizdeki doğru kimyasal karışımın yaşamı meydana getirmek için mutlaka gerekli olmadığını gösteriyor.

Krasnokutski, "Araştırmalar, bu koşullar altında peptit poliglisinin basit kimyasallardan oluştuğunu gösterdi" diyor. "Bu nedenle bunlar, çok basit amino asit glisinin zincirleridir ve farklı uzunluklar gözlemledik. En uzun örnekler, on bir amino asit biriminden oluşuyordu."

Amino keten moleküllerinin yüksek reaktivitesine rağmen, sonuçlar bilim insanları için hala şaşırtıcıydı çünkü kuantum mekaniğinin kimyasal reaksiyonun enerji engellerinin üstesinden gelmede bir rol oynayabildiğinden şüpheleniyorlar.

Süper küçük ölçeklerde durum buysa, hidrojen atomları enerji bariyerini aşmak yerine tüneller halinde geçiyor olabilir. Bu, gelecekteki araştırmalarla üzerinde durulabilecek alanlardan biri olarak karşımıza çıkıyor.

Bilim insanları, yaşam için hangi bileşenlerin uzaydan gelmiş olabileceğini ve hangilerinin burada, Dünya'da oluştuğunu bulmaya çalışmakla meşguller. Yeni çalışma hem burada hem de potansiyel olarak diğer gezegenlerde yaşamın kökeni hakkında biraz daha ipucu sunuyor.

Araştırmacılar, "Bu kimyanın oluşturduğu biyopolimerlerin, yaşanabilir bölgedeki kayalık gezegenlere taşınması, yaşamın kökeninde önemli bir unsur olabilir" sonucuna varıyor.

Araştırma Nature Astronomy'de yayınlandı.