Keşfedilen İlk Dörtlü Asteroit Sistemi

Asteroit 130 Elektra, daha önce düşünüldüğü gibi iki değil, üç uyduya sahiptir ve bu da onu şimdiye kadar keşfedilen ilk dörtlü asteroit sisteminin merkezi haline getirir. Başka bir deyişle, Güneş Sistemimizdeki dört iç gezegenin toplamı kadar uyduya sahiptir, 47 Amerikan eyaletinden daha küçük olduğu için oldukça büyük bir başarıdır.

Elektra, yörüngesi 5.5 yıl süren bir ana kuşak asteroitidir. 200 kilometre çapındadır ancak 1873'te tespit edilmiştir ve o zamandan beri izlenecek kadar büyüktür. İlk ayı 2003'te keşfedilmiştir, ancak bu olağandışı bir şey değildir, çünkü asteroitlerin bir ayı olması yaygın bir durumdur. 2014'te de ikinci bir yol arkadaşı keşfedilmiştir. Ancak, biraz daha büyük asteroit Sylvia'nın dokuz yıl önce iki uydusu olduğu zaten gösterildiğinden, bu da dikkate değer görülmemiştir.

Şimdi Astronomi ve Astrofizik'te, Tayland Ulusal Astronomik Araştırma Enstitüsü'nden Dr. Anthony Berdeu liderliğindeki bir ekip, ikinci ay keşfinden üç gün sonra toplanan verileri yeniden analiz etti ve üçüncü bir ay olan S/2014 (130) 2'nin varlığını duyurdu.

Elektra sisteminin üç uydusunun tümü, ana gövdelerine yakın yörüngede ve hatta ikisinin örtüşen yörüngeleri var.

İlk ay, S/2003 (130) 1, 6 kilometre genişliğinde ve Elektra'nın yörüngesinde yaklaşık 1.300 km uzaklıktadır. Bu yakın bir yörünge olmasına rağmen, tespit edilmesini kolaylaştıracak kadar uzaktır. İkinci ve üçüncü uyduların boyutları birbirine benzerdir (sırasıyla 2.0 ve 1.6 kilometre genişliğinde). S/2014 (130) 1'in 2014 gözlemlerinden hemen tespit edilmesinin ve S/2014 (130) 2'nin bulunmasının yedi yıl daha sürmesinin nedeni, en son keşfin ortalama olarak sadece 344 kilometre uzaklıktaki Elektra'ya daha yakın yörüngede olmasıdır. 15.000 kat daha sönük olan ışığı Elektra'nın parıltısında kolayca kaybolur.

Gerçekten de S/2014 (130) 2 Elektra'ya o kadar yakındır ki ana gövdenin şeklindeki düzensizlikler (Elektra yuvarlak olamayacak kadar küçüktür) zaten oldukça eksantrik yörüngesini bozar. Daha da ilginci, içteki iki uydunun yörüngeleri örtüşmektedir.

Bazı asteroit uyduları, çarpışmalar, yer çekiminden kaçmak için asla yeterince uzaklaşamayan ana gövdeden bir parça kopardığında ortaya çıkar. Her ikisi de benzer spektrumlara ve dolayısıyla bileşime sahip olan ilk iki ay için Elektra'nın kendisi için durum böyledir. Aynı analiz S/2014 (130) 2'de henüz yapılmamıştır.

Dr. Berdeu, doktorası için S/2014 (130) 2'yi bulmak için kullanılan veri işleme sistemini geliştirdi ve aynı teleskobun aynı zamanlarda Elektra'yı gözlemlediğini fark ettiğinde onu Jüpiter'in uydularına uyguluyordu. Değerini kanıtladıktan sonra, teknik diğer asteroitlerin etrafında daha fazla uydu bulmak için de kullanılabilir.

NASA, bazı asteroitleri ziyaret etme yolunda bir Beatles şarkısının adını taşıyan bir misyona zaten sahip. Şimdiye kadar bu muhteşem dörtlü keşfetmek için ise herhangi bir plan açıklanmadı.