JWST, İlk Kez Bir Ötegezegen Atmosferinde "Kesin" Karbondioksit Tespit Etti
Bu, molekülün uzak bir dünyanın atmosferinde ilk kesin kanıtıdır.

JWST, uzak galaksiler ve yakındaki gezegenler hakkında inanılmaz gözlemler sağlıyor, ancak şimdi birçok gök bilimcinin beklediği inanılmaz ötegezegen bilimini sağladı. Uzay teleskobu, uzak bir dünyanın atmosferinde ilk "kesin" karbondioksiti tespit etti, bunun gibi ilk tartışmasız tespit.

Nature'da yayınlanmak üzere kabul edilen ve ön baskı sunucusu ArXiv'de bulunan bir makalede açıklanan tespit, 700 ışık yılı uzaktaki Güneş benzeri bir yıldızın yörüngesinde dönen tanınmış bir gezegen olan ötegezegen WASP-39b'nin atmosferindeydi. Dünya, bizim bakış açımızdan, yıldızının önünden geçer ve bunu yaparken ışığın bir kısmını bloke eder, bu yüzden orada olduğunu biliyoruz.

JWST, ışığı incelemek ve atmosferde nelerin belirli kızılötesi renkleri engelleyebileceğini belirlemek için tasarlanmıştır. WASP-96b aslında ilk bilimsel hedeflerinden biriydi ve orada zaten su buharı tespit etmişti. Şimdi karbondioksit (CO2) de tespit edildi.

UC Santa Cruz'dan, tespiti yapan ekibi yöneten Profesör Natalie Batalha, "Bu gezegenin Hubble ve Spitzer ile önceki gözlemleri bize karbondioksitin mevcut olabileceğine dair cezbeden ipuçları vermişti." dedi. "JWST'den elde edilen veriler, o kadar belirgin kesin karbondioksit özelliği gösterdi ki, adeta bize bağırıyordu."

The signal that demonstrates the presence of carbon dioxide on WASP-39 b.

WASP-39b'de CO2 varlığını gösteren sinyal.

Johns Hopkins Üniversitesi'nde lisansüstü araştırmacı ve ekip üyesi Zafar Rustamkulov, "Veriler ekranıma gelir gelmez, muazzam karbondioksit özelliği beni yakaladı." dedi. "Ötegezegen bilimlerinde önemli bir eşiği geçen özel bir andı."

WASP-39b, yıldızına yakın yörüngede dönen bir sıcak gaz devidir ve bu da onu bir gezegen olarak şişirir. Yani Satürn'ün kütlesine sahip olsa da, Jüpiter'den 1,3 kat daha büyük bir çapla, çok daha büyüktür. Güneş ile Merkür arasındaki mesafenin kabaca sekizde biri olan yıldıza yakınlığı, onu aşırı sıcak, yaklaşık 900°C yapar. Güneş Sistemimizde bu dünya gibisi yoktur.

Yıldızlar ve gaz devleri çoğunlukla hidrojen ve helyum gibi hafif elementlerden oluşur, ancak daha ağır elementler gezegen oluşumu için kritik öneme sahiptir. CO2, Güneş Sistemimizin gezegenlerinin atmosferlerinde önemli bir bileşendir, hem Mars ve Venüs gibi kayalık gezegenlerde hem de gaz devleri Satürn ve Jüpiter'de bulunur. CO2 ayrıca gaz devlerinin atmosferindeki daha ağır elementlerin bolluğunun da büyük bir göstergesidir.

UC Santa Cruz'da profesör ve Diğer Dünyalar Laboratuvarı direktörü ortak yazar Jonathan Fortney, "Bir gezegendeki ağır elementlerin miktarını belirleme yeteneği, nasıl oluştuğunu anlamak için kritik öneme sahip ve bu karbondioksit ölçüm çubuğunu, dev gezegen bileşiminin kapsamlı bir anlayışını oluşturmak için bir sürü ötegezegende kullanabileceğiz." dedi.

Bu, JWST'nin ötegezegen keşfinin sadece başlangıcıdır ve sadece gaz devlerinin değil, Dünya benzeri dünyaların da.

Carnegie Bilim Enstitüsü'nden ekip üyesi Peter Gao, "Son yirmi beş yılda binlerce ötegezegen keşfettikçe, diğer gezegen sistemlerinin çoğunun bizimkinden çok farklı olduğunu fark ettik." dedi.

"JWST'nin ötegezegen atmosferlerini inceleme yeteneğimizde sağladığı sıçrama, onların ev sahibi yıldızın bileşimi ve gezegen sisteminin evrimi tarafından nasıl şekillendirildiğine dair bilgimizi önemli ölçüde geliştirecek ve bu da Güneş Sistemimizin neden bu kadar farklı olduğuna dair cevaplar sağlayabilir."