James Webb Uzay Teleskobu'ndan Gelen İlk Yıldız Fotoğrafı

NASA'nın yaptığı açıklamaya göre, James Webb Uzay Teleskobu ilk yıldızını gördü ve hatta bir selfie bile çekti.

Bu ilk adımlar, gökbilimcilerin bu yaza kadar erken Evrenin gizemlerini çözmeye başlayacağını umdukları gözlemevinin devasa altın aynasını hizalamaya yönelik aylarca süren sürecin bir parçası.

Teleskop tarafından gönderilen ilk fotoğraf, çarpıcı olmaktan çok uzak. Siyah bir arka plan üzerinde 18 bulanık beyaz nokta, hepsi aynı nesneyi gösteriyor: HD 84406, Büyük Ayı takımyıldızında parlak, izole bir yıldız.

Ama bu aslında, önemli bir kilometre taşını temsil ediyor. 18 nokta, birincil aynanın 18 ayrı parçası tarafından yakalandı ve görüntü şimdi bu altıgen parçaları hizalamak ve odaklamak için temel oluşturuyor.

Işık, segmentlerden Webb'in uzun bomların ucunda bulunan yuvarlak bir nesne olan ikincil aynasına ve ardından Webb'in ana görüntüleme cihazı olan Yakın Kızılötesi Kamera (NIRCam) cihazına yansıdı.

NIRCam cihazının baş araştırmacısı ve Arizona Üniversitesi'nden astronomi profesörü Marcia Rieke yaptığı açıklamada, "Tüm Webb ekibi, görüntü almanın ve teleskopu hizalamanın ilk adımlarının ne kadar iyi ilerlediği konusunda kendinden emin durumda" dedi. "Işığın NIRCam'a girdiğini görmek bizi çok mutlu etti."

Görüntü yakalama süreci 2 Şubat'ta Webb'in yıldızın tahmin edilen konumu çevresinde farklı konumları işaret etmesiyle başladı.

Webb'in ilk araştırması gökyüzünün yaklaşık olarak dolunay boyutuna eşit bir alanını kapsıyor olsa da noktaların tümü merkez kısma yakın bir yerdeydi, yani gözlemevi nihai hizalanma için zaten nispeten iyi konumlandırılmış durumda.

Sürece yardımcı olmak için ekip ayrıca, harici olarak monte edilmiş bir kamerayla değil, NIRCam üzerindeki özel bir lens aracılığıyla çekilmiş bir "selfie" de yakaladı.

NASA daha önce bir özçekimin mümkün olmadığını söylemişti, bu yüzden haberler uzay hayranları için bir hoşgeldin bonusu olarak geliyor.

Webb optik teleskop eleman yöneticisi Lee Feinberg gazetecilere verdiği demeçte, ekibin yalnızca yıldız ışığını kullanarak böyle bir görüntü elde etmenin mümkün olduğundan emin olmadığını açıkladı.

25 Aralık'ta Fransız Guyanası'ndan fırlatılan 10 milyar dolarlık gözlemevi, şu anda ikinci Lagrange noktası olarak adlandırılan bir uzay bölgesinde, gezegenimizden 1,5 milyon kilometr) uzaklıkta, Dünya'nın Güneş etrafındaki dönüşüyle aynı hizada olan bir yörüngede bulunuyor.

Webb, Big Bang'den sonra oluşan ilk nesil galaksilere, 13,5 milyar yıl geriye gitmek için yüksek çözünürlüklü araçlarını kullanmayı içeren bilim misyonuna yaz aylarında başlayacak.

Işıklı nesnelerin yaydığı görünür ve morötesi ışık, Evren'in genişlemesiyle gerildi ve Webb'in benzeri görülmemiş bir netlikle algılamak için donatıldığı kızılötesi biçiminde günümüze ulaştı.

Webb’in misyonu ayrıca, kökenlerini, evrimlerini ve yaşanabilirliklerini belirlemek için dış gezegenler olarak bilinen uzak gezegenlerin incelenmesini de içerir.