İnsanlar Yemek Pişirmeye Ne Zaman Başladı?
İnsanlar yiyecekleri ilk kez ne zaman ateşte kızarttı? Arkeoloji ve biyoloji bu gizeme ışık tutabilir.

Yemek pişirmek önemlidir - aslında bazı araştırmacılar, insan atalarımızın daha büyük beyinlere sahip olmak için gereken ekstra kaloriyi almalarını sağlayan şeyin bu olduğuna inanıyor. Peki yemek pişirmek ne zaman icat edildi?

Zamanlama kesin değil, ancak kanıtlar insanların en az 50.000 yıl önce ve 2 milyon yıl kadar önce yemek pişirdiğini gösteriyor. Bu kanıtlar iki alandan geliyor: arkeoloji ve biyoloji.

Yemek pişirmeye dair arkeolojik kanıtlardan biri, diş taşı ya da sertleşmiş diş plağında bulunan pişmiş nişasta taneleridir. Harvard Üniversitesi'nden emekli biyolojik antropoloji profesörü ve “Catching Fire: How Cooking Made Us Human” (Temel Kitaplar, 2009) kitabının yazarı Richard Wrangham, “İnsanlar bunu 50.000 yıllık dişlerde bulabilirler” diyor.

Ancak bundan daha önceki kanıtlar daha az nettir. Genelde bilim insanları insanların ateşi kontrol ettiğine dair kanıt ararlar. Ancak ateşin kontrol edildiğine dair kanıtlar mutlaka yemek pişirildiğine dair kanıtlar değildir; örneğin insanlar bu ateşi ısınmak ya da alet yapmak için kullanmış olabilirler.

Oxford Üniversitesi'nde arkeolojik jeokimya uzmanı olan Bethan Linscott, “Arkeolojik kayıtlar boyunca ateşin varlığına dair kanıtlar var,” diyor. “Ancak sorun, bunun kontrollü bir ateş mi yoksa atılmış bir ateş mi olduğunu ayırt etmektir - arazide ilerleyen bir orman yangını var ve belki de alet işlemek veya yemek pişirmek için için için yanan bir dalı alıp bundan yararlanabilen homininler var.”

Linscott, “Yangın kontrolüne dair kanıt ararken en önemli şeylerden biri gerçek bir yanma yapısıdır - yani belki bir daire şeklinde dizilmiş taşlar ve sonra ortada biraz kül, belki bazı fitolitler [uzun süre önce ölmüş bitkilerin bıraktığı silika yapılar] ve yanmış eserler ve diğer şeyler” dedi.

Araştırmacılar bu eserleri Homo sapiens'ten önceki birçok yerde buldular, bu da daha önceki homininlerin de ateşi kullandığı anlamına geliyor. İsrail'deki Qesem Mağarası'nda araştırma yapan bir ekip, kesilmiş hayvan kalıntılarının yakınında 300.000 yıllık bir ocağın kanıtlarını buldu ve İngiltere'nin Suffolk kentindeki bir mağara alanında, alet yapımından kalma yanmış kemik ve çakmaktaşı içeren 400.000 yıllık bir ocak var.

Daha da geriye gidildiğinde, Güney Afrika'daki Wonderwerk Mağarası'ndaki kül, bilim insanlarının 1 milyon yıl önce bile yemek pişirildiğinden şüphelenmelerine yol açtı. Wrangham, “[Mağara] o kadar derin ki, yaklaşık 30 metre [100 fit] derinliğinde, bir milyon yıl önce bu külü üreten doğal bir süreç olması mümkün değil” dedi.

Kenya'da 1,6 milyon yıl önce kontrollü yangın çıktığına dair kanıtlar bile var.

İsrail'de Gesher Benot Ya'aqov adlı bir alanda çalışan araştırmacılar, 780.000 yıl öncesine ait yemek pişirmeye dair daha ikna edici kanıtlar buldular: Sadece bir ocağı gösteren taş çemberleri değil, aynı zamanda ısıtıldığına dair kanıtlar gösteren balık kemikleri de vardı.

Yemek pişirmenin ne zaman başladığına dair biyolojik kanıtlar, insan vücudunun evrimleşme biçiminde mevcuttur. Wrangham, “Bir tür olarak dünyadaki diğer tüm türlerden farklıyız çünkü biyolojik olarak pişmiş yemek yemeye adapte olmuş durumdayız” dedi. Örneğin, çiğ gıda diyetleri uygulayan insanlar üzerinde yapılan bir çalışmada, araştırmacılar katılımcıların kilo verme eğiliminde olduğunu ve kadınların üçte birinin adet görmeyi bıraktığını tespit etti.

“O zaman soru şu, peki bu ne zaman oldu?” dedi Wrangham.

Wrangham'a göre bu durum modern insanın ortaya çıkmasından bile önce olmuş olabilir.

Homo erectus daha az primat benzeri ve daha çok insan benzeri vücut oranlarına sahip ilk hominin idi ve bu özelliklerden bazıları, ilk yemek pişirenlerin onlar olabileceğini gösteriyor.

İnsanlar ve primat kuzenlerimiz arasındaki en büyük farklardan biri bağırsaklarımızın büyüklüğüdür. Yemek pişirmek daha az sindirim yapmamızı gerektirdiğinden, bağırsaklarımız onlarınkinden daha küçüktür.

Wrangham, “Kalın bağırsağımız, bağırsağımızın son kısmı olan kolonumuz, bir şempanze, bonobo ya da goril olsaydık sahip olacağımız boyutun yaklaşık üçte ikisi kadardır” dedi. “Bu da, özellikle bir maymun iyi bir yemek yedikten sonra, şişkin mideler yerine nispeten düz midelere sahip olduğumuz anlamına geliyor.”

Bu daha büyük bağırsakları barındırmak için, insan olmayan primatların geniş pelvisleri ve geniş kaburgaları vardır. Wrangham, insan atalarımızın bu özelliklerini yaklaşık 2 milyon yıl önce kaybettiğini söyledi.

“Daha sonra gerçekleşen bir diğer şey ise, insan evrimi tarihinde çiğneme dişlerinin boyutundaki en büyük düşüş oldu” dedi. “Ve yine bu, diyette aniden bir şeylerin değiştiği fikrine çok uyuyor. Özellikle, diyetin çiğnenmesi daha kolay hale geldi, daha yumuşak.”

Bu olay yaklaşık aynı zamanda, 1,8 milyon yıl önce gerçekleşti.

Wrangham, “Dolayısıyla buradaki büyük hikâye... yemek pişirmenin yaklaşık 1,9 milyon yıl önce, insan evriminde bize en çok benzeyen tür olan Homo erectus'un ortaya çıkışıyla başlamış olmasıdır” dedi. “Ve bence Homo erectus'un evriminden yemek pişirmenin ve ateşin kontrolünün sorumlu olduğuna dair çok ikna edici bir hikâye sunabilirsiniz.”

Ancak o kadar uzun zaman öncesine ait kontrollü ateş kullanımına dair kanıtlar olmadığından, Homo erectus'un ilk aşçı olduğu fikri hala tartışmaya açık.

Linscott, “Hala bu konu üzerinde çalışan pek çok insan var ve sanırım uzun bir süre daha olacak ve tam olarak ne zaman olduğunu belirleyebilecekler mi bilmiyorum” dedi.

Bu yazı LIVESCIENCE’ de yayınlanmıştır.