İlk Kez Bir Kuyruklu Yıldızda Şeker ve Alkol Keşfedildi
İleride bir kuyruklu yıldıza yolculuk yapacak olanların yanlarında bira veya şekerleme götürmeye ihtiyaç duymayabilirler. Uzaydaki yakın çevremizde bulunan bir kuyruklu yıldızda alkol ve şeker bulunması bu espirili yaklaşımı bir noktada haklı çıkarıyor. Çünkü bu vasıtayla en az bir kuyruklu yıldızda bu moleküllerin bulunduğunu ve diğer kuyruklu yıldızlarda da organik moleküller bulunabileceğini görmüş olduk.

C/2014 Q2 adındaki kuyruklu yıldız (Lovejoy kuyruklu yıldızı) geçtiğimiz ocak ayında Güneş’e en yakın konumundan geçiş yaptı ve çıplak gözle gözlemlenebildi.Bu durumda da gökbilimciler kuyruklu yıldızın atmosferi üzerinde inceleme yapma şansı buldu.

Kuyruklu yıldızı en parlak göründüğü anda, Nicolas Biver ve Paris Gözlemevi’nden araştırma arkadaşları İspanya-Sierra Nevada’da bulunan Milimetrik Radyoastronomi Enstitüsü’ndeki ( Institut de Radioastronomie Millimétrique – IRAM) 30-metrelik radyo teleskop ile gözlemledi.

Teleskop, içinde etilen glikol, formik asit ve asetaldehit gibi organik moleküllerin de bulunduğu 21 bileşiğe ait izleri seçti ancak bu izler Hale-Bopp ve diğer bazı kuyruklu yıldızlarda da gözlemlenmişti. Araştırmanın önemi ise LoveJoy kuyruklu yıldızında etanol ve glikolaldehit‘in (basit bir şeker molekülü) keşfinden kaynaklanıyor.

Bir kuyruklu yıldızda ilk kez keşfedildiği kaydedilen bu moleküllerden glikolaldehit , 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyruklu yıldızında da keşfedildi (Rosetta görevi için kuyruklu yıldıza inen Philae aracı üzerinde bulunan kütle spektrometrisi ile glikolaldehit tespit edildi) ancak bulgular henüz yayımlanmadı.

Yaşam Potansiyeli

Kuyruklu yıldızlar Güneş sistemi’ndeki en eski materyalleri bünyelerinde barındırmaktadır ve dolayısıyla da gezegenlerin oluşumuna dair bilgileri üzerlerinde taşıyor olabilirler.

Gezegenimizin ilk dönemlerinde Dünya’ya çarpan kuyruklu yıldızlar yaşam için gerekli olan ham maddeleri de beraberlerinde getirmiş olabilirler. Kuyruklu yıldızlarda bulduğumuz organik moleküller başlangıç niteliği taşıyor olsa da, çarpışma etkisi ile daha kompleks moleküllerin oluşmasını sağlayacak fiziksel ortamı yaratmış olma ihtimalleri de oldukça yüksek.

Bu bileşiklerin kuyruklu yıldızlarda keşfedilmesi, hem dünyaya hem de diğer gezegenlere yaşamın kuyruklu yıldızlarla taşınmış ve yerleşmiş olma ihtimalini tekrar güçlü bir biçimde gündeme getirdi. Bu bilgiler, yaşamın ortaya çıkışını ve erken dönem Dünya’nın moleküler durumunu daha iyi anlamamıza olanak sağlayacaktır.

Bulgulara bakılırsa kompleks organik kimya tepkimeleri düşünüldüğünden daha evrensel bir süreç olarak görülüyor. Henüz başında da olsak uzayda karmaşık moleküller keşfetmeye başladık ve kısa zaman içinde şu an için ilk niteliği taşıyan bu bulguların son derece sıradan moleküller olduğunu görebiliriz.

*Bilimfili - "İlk Kez Bir Kuyruklu Yıldızda Şeker ve Alkol Keşfedildi"