Görünür Evrende Ne Kadar Bilgi Olduğuna İlişkin Son Tahmin

Evrendeki tüm bilgileri depolamak için bilgisayarınızın sabit diskinin ne kadar büyük olması gerektiğini hiç merak ettiniz mi? Fizikçi Melvin M. Vopson ilgi çekici bir tahmini sayıya ulaştı. Görünür Evren’deki her parçacık toplandığında yaklaşık olarak 6x1080 bit bilgi eder. Bu 6’nın ardından 80 sıfırdır. 1 terabaytın 8.000.000.000.000 bit olduğu bilindiğine göre evrendeki her parçacığın ne kadar bilgi taşıdığı buradan karşılaştırılabilir.

AIP Advances dergisinde bildirildiği üzere fizikçi Dr Melvin Vopson, evrenin bilgi içeriğini çözmek için iki basit yaklaşım benimsedi. Öncelikle tahmini olarak evrende ne kadar görünür madde parçacığı olduğuna baktı ve sonra her parçacığın ne kadar bilgiye karşılık geldiğini görmek için tahmini madde parçacığı sayısıyla her bir parçacığın ne kadar bilgi taşıdığını çarptı.

İlk sayı, görünür evrendeki proton sayısı olan Eddington sayısı kullanılarak tahmin edildi. Ancak, görünür madde sadece protonlardan oluşmuyor, bu yüzden Vopson tahminlerini genişletti. İkinci sayı, her parçacığın içerdiği bilgi, Claude Shannon’ın Bilgi Teorisi kullanılarak tahmin edildi. Bu çalışmaya göre her bir temel parçacık 1.509 bit bilgiye karşılık gelmektedir. Portsmuth Üniversitesi’nden Dr. Vopson yaptığı açıklamada, “Evrenin bilgi kapasitesi yarım yüzyılı aşkın bir süredir tartışılan bir konu” dedi ve “Evrenin bilgi içeriğini tahmin etmek için çeşitli girişimlerde bulunuldu, ancak bu çalışmada ek olarak ne kadar bilginin tek bir temel parçacığa sıkıştırılabileceğini öne süren benzersiz bir yaklaşımı tarif ediyorum.” şeklinde açıkladı.

Seth Llyd’un neredeyse yirmi yıl önceki bir tahmini, bir milyar kat daha yüksek bir değere sahipti ancak aynı zamanda, oradaki bilgilerin çok farklı bir türevini ve yorumunu da içeriyordu. Vopson’un daha önceki çalışmları bile farklı varsayımlar kullanılan farklı tahminlere sahipti.

Görünür evrende ne kadar bilgi olduğu sorusunu cevaplamak için kullanılan farklı yöntemler, bir bütün olarak bilginin daha iyi anlaşılmasına yol açabilir. Fizik denklemlerinde ortaya çıkmasına ve kara delikler gibi fiziğin sınırındaki nesnelerde çok önemli bir oyuncu olmasına rağmen, bilginin ne olduğunu tanımlamak çok zordur.

Vopson çalışmasını “Evrenin bilgi içeriğinin ölçülmesinde bu yaklaşım ilk kez uygulanıyor ve net bir sayısal tahmin sağlıyor. Tamamen doğru olmasa bile, sayısal tahmin, deneysel testlere potansiyel bir yol sunuyor.” şeklinde açıkladı. Vopson’un mevcut hesaplaması, evrende bulunan küçük miktarlardaki anti-maddeyi ve evrende aşırı derecede bol bulunan nötrinoları -son derece hafif olan ve elektrik yüklü olmayan maddeler- bilerek yok sayar. Ayrıca 5’e 1 normal maddeden daha ağır basabilecek gizemli bir madde olan karanlık maddeyi de yok sayar.

Referans: