Gama Işını Tutulmaları İlk Kez Görüntülendi
Tuhaf olay, "örümcek" yıldız sistemlerinde görüldü.

Gök bilimciler bir süredir "örümcek" yıldız sistemlerini biliyorlar. Bu sistemlerde bir yıldız, yoldaşı olan bir pulsar tarafından yavaş yavaş aşınır. Pulsarlar, yıldızların süpernovaya dönüştükten sonraki son derece yoğun ve hızla dönen kalıntılarıdır; çok fazla radyasyon yayarlar ve eşi öldüren de bu radyasyondur. Eşlerin bazıları yıldızın önünden geçerek onu görüş alanından gizler ve gök bilimciler ilk kez bu tutulmaları gama ışınlarında gördüler.

Uluslararası bir gök bilimciler ekibi, bu sistemlerde bu tür yedi tutulma keşfetti. Ve olayları incelerken, sistemin yörünge parametrelerini ve oradan da pulsarın özelliklerini hesaplayabilirler.

Almanya Hannover'deki Max Planck Kütleçekim Fiziği Enstitüsü'nden baş yazar Colin Clark, bir açıklamada, "Örümcekleri incelemenin en önemli hedeflerinden biri pulsarların kütlelerini ölçmeye çalışmaktır. Pulsarlar temelde ölçebildiğimiz en yoğun madde toplarıdır. Ulaşabilecekleri maksimum kütle, Dünya'da kopyalanamayan bu aşırı ortamlardaki fiziği kısıtlar.” dedi.

Bu sistemlerin adları, dişileri bazen daha küçük eşlerini yiyebilen iki örümcek türünden gelir: karadullar ve kırmızı sırtlılar. Bu sistemlerdeki pulsarlar, yoldaşlarından daha hızlı evrimleşmiş ve maddelerinin bir kısmını, onları parçacık çıkışları ve radyasyonla patlatmadan önce çekmiştir. Karadulların, Güneş'in kütlesinin yüzde beşinden daha azına sahip yoldaşları vardır. Kırmızı sırtlıların, Güneşimizin kütlesinin yüzde 10 ila yarısı kadar olabilen daha büyük yoldaşları vardır.

Ekip, tutulmaları aramak ve yörünge parametrelerini belirlemek için NASA'nın Fermi Gama-ışını Uzay Teleskobu'ndan gelen verileri kullandı. Gama ışını teleskopları genellikle bir kaynaktan sadece bir avuç foton toplar. Araştırmacılar, pulsar PSR B1957+20 veya kısaca B1957'nin on yıllık gözlemler boyunca 15 foton kaçırdığını keşfettiler.

Buradan, B1957 ile yoldaşı arasındaki eğimi tahmin edebildiler ve pulsarın Güneş'in kütlesinin 1,8 katı olduğunu keşfettiler. Bu çok önemli bir sonuç çünkü sadece görünür ışık kullanarak, B1957'nin bilinen en ağır pulsarlardan biri olduğuna inanılıyordu, bir pulsarın kara deliğe dönüşeceği yerin tam kenarında. Diğerlerinin de aynı derecede ağır olduğu tahmin edilmişti.

Yeni makalenin ortak yazarlarından ve Washington'daki ABD Deniz Araştırma Laboratuvarı'nda araştırma fizikçisi Matthew Kerr, "Devasa pulsarları bulma arayışı var ve bu örümcek sistemlerinin onları bulmanın en iyi yollarından biri olduğu düşünülüyor. Yoldaş yıldızdan pulsara çok aşırı bir kütle aktarımı sürecinden geçtiler. Bu modellere gerçekten ince ayar yaptığımızda, bu örümcek sistemlerinin pulsar popülasyonunun geri kalanından daha büyük olup olmadığından emin olacağız.” dedi.

Çalışma Nature Astronomy'de yayınlandı.