Galaksi Yeniden Sınıflandırıldı, Şimdi Süper Kütleli Kara Deliği Doğrudan Bizi İşaret Ediyor
Uzak bir galaksinin gözlemleri, jetinin 90 dereceye varan bir açıyla kaydığını ve şimdi bizi işaret ettiğini ortaya koyuyor.

Gök bilimciler bir galaksiyi yeniden sınıflandırmak zorunda kaldı çünkü merkezinde neredeyse benzersiz bir şey oldu. Aktif süper kütleli kara deliğinin bir jeti var ve artık eskisi gibi aynı yönü göstermiyor. Büyük bir değişikliğin ardından şimdi bizi işaret ediyor.

Galaksinin adı PBC J2333.9-2343 ve 657 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunuyor. Dev radyo galaksisi olarak sınıflandırıldı çünkü bir zamanlar süper kütleli kara deliği jet maddesi saldı ve galaksinin her iki yanında 4 milyon ışık yılı boyunca uzanan iki geniş lob oluşturdu. Bağlam açısından, kendi galaksimiz Samanyolu, 105.000 ışık yılı çapındadır.

Bu loblar oluşturulduğunda jet görüş alanımıza dikti. Dolayısıyla gök bilimciler galaksiye baktıklarında ve jetin doğrudan Dünya'yı işaret ettiğini gördüklerinde ne kadar şaşırdıklarını hayal edin. Bir şekilde 90 dereceye varan bir açıyla kaymış olmalı.

Millennium Astrofizik Enstitüsü'nde araştırmacı ve makalenin baş yazarı Dr. Lorena Hernández-García, bir açıklamada, "Tuhaf özellikler gösterdiği için bu galaksiyi incelemeye başladık. Hipotezimiz, süper kütleli kara deliğinin göreli jetinin yönünü değiştirdiğiydi ve bu fikri doğrulamak için birçok gözlem yapmamız gerekiyordu.” dedi.

Jetleri bize doğrultulmuş galaksilere blazar denir. Bu jetlerin emisyonu genellikle o kadar güçlüdür ki, süper kütleli kara deliğe ev sahipliği yapan galaksiyi gölgede bırakabilir. Bir blazar, loblar gibi radyo özelliklerini geçebilen yüksek yoğunluklu patlamalara sahiptir. Ancak bu galaksi söz konusu olduğunda, radyo dalgaları ile gözlemlendiğinde loblar baskın özelliktir. Yalnızca farklı teleskoplarla yapılan takip gözlemleri, blazarın doğasını ortaya çıkardı, dolayısıyla yeniden sınıflandırma ihtiyacı ortaya çıktı.

Hernández-García, “Çekirdeğin artık lobları beslemediğini görmemiz onların çok yaşlı olduğu anlamına gelir. Çekirdeğe daha yakın olan yapılar daha genç ve aktif jetleri temsil ederken, bunlar geçmiş faaliyetlerin kalıntılarıdır." diye ekledi.

Peki bu değişiklik nasıl oldu? Araştırmacılara göre en olası hipotez, galaksinin bir başkasıyla çarpışması anlamına gelen bir birleşme olayıdır. Başka bir seçenek de, hareketsiz bir dönemden sonra yoğun bir aktivite patlamasının, süper kütleli kara deliği yeni bir eksene itmiş olabileceğidir.

Bu tuhaf galaksiyi ve değişen süper kütleli kara deliğini modellemek için daha fazla gözlem yapılması gerekecek.

Çalışma, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’de yayınlandı.