Bilim İnsanlarına Göre, Dirençli Nişasta Takviyesi Kalıtsal Kanser Riskini %60 Azaltıyor

20 yılı aşkın bir süredir ve dünya çapında yaklaşık 1000 katılımcıyı kapsayan bir çalışma önemli bir sonuca ulaştı. Genetik olarak kansere yakalanma olasılığı yüksek olan insanlar bu riski yüzde 60'tan fazla azaltabilirler.

Aslında, iş üst gastrointestinal (GI) kanser riskini azaltmaya geldiğinde sonuçlar o kadar ikna ediciydi ki, araştırmacılar artık hiçbir şeyi kaçırmadıklarından emin olmak için çalışma sonuçlarını gözden geçiriyorlar.

Birleşik Krallık'taki Newcastle Üniversitesi'nden araştırmacı ve beslenme uzmanı John Mathers, "Dirençli nişastanın bir dizi kanseri yüzde 60'ın üzerinde azalttığını bulduk. Etki en çok bağırsağın üst kısmında belirgindi" diyor.

Üst GI kanserleri yemek borusu, mide ve pankreas kanserlerini içerir.

Araştırmacılardan biri, Leeds Üniversitesi'nden genetik epidemiyolog Tim Bishop, "Sonuçlar heyecan verici, ancak üst GI yolundaki koruyucu etkinin büyüklüğü beklenmedikti, bu nedenle bu bulguları tekrarlamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç var" diye ekliyor.

Dirençli nişasta, ince bağırsaktan geçen ve daha sonra yararlı bağırsak bakterilerini beslediği kalın bağırsakta fermente olan bir nişasta türüdür. Lif benzeri bir takviye olarak satın alınabilir ve doğal olarak hafif yeşil muz, yulaf, pişmiş ve soğutulmuş makarna ve pirinç, bezelye ve fasulye gibi çeşitli yiyeceklerde bulunur.

İlk çalışma 1999 ve 2005 yılları arasında gerçekleştirildi ve Lynch sendromu olarak bilinen bir duruma sahip 918 kişilik bir grubu içeriyordu. Lynch sendromu, bildiğimiz kansere en yaygın genetik yatkınlıklardan biridir ve yaklaşık 300 kişiden birinin ilişkili bir gen taşıdığı tahmin edilmektedir.

Lynch sendromu genlerini miras alan kişilerde, mide, endometriyal, yumurtalık, pankreas, prostat, idrar yolu, böbrek, safra kanalı, ince bağırsak ve beyin kanserlerinin yanı sıra kolorektal kanser geliştirme riski önemli ölçüde fazladır.

Bu riski nasıl azaltabileceklerini anlamak için, katılımcılar rastgele iki gruptan birine atandılar ve 463 kişiye 2 yıl boyunca günde 30 gram toz halinde dirençli nişasta verildi.

Lynch sendromlu 455 kişi, toz nişastaya benzeyen ancak aktif içerik içermeyen bir plasebo aldı.

İki grup daha sonra 10 yıl boyunca takip edildi. Bu takibin sonuçları, araştırmacıların az önce yayınladıklarıdır.

Takip döneminde, dirençli nişastayı alan 463 kişi arasında sadece 5 yeni üst gastrointestinal (GI) kanser vakası vardı. Bu, plasebo grubundaki 455 kişi arasında görülen 21 üst GI kanseri vakası ile karşılaştırıldığında bu oldukça dikkate değer bir azalmaydı.

Mathers, "Üst GI yolunun kanserlerinin teşhis edilmesi zor olduğundan ve genellikle erken yakalanmadığından bu önemlidir" diyor.

Ancak dirençli nişastanın çok fazla fark yaratmadığı bir alan vardı: bağırsak kanseri.

Burada tam olarak neler olduğunu anlamak için daha fazla çalışmaya ihtiyaç var, ancak ekibin bazı fikirleri var.

Mathers, "Dirençli nişastanın, safra asitlerinin bakteriyel metabolizmasını değiştirerek ve DNA'mıza zarar verebilecek ve sonunda kansere neden olabilecek bu tür safra asitlerini azaltarak kanser gelişimini azaltabileceğini düşünüyoruz" diyor. "Ancak, bunun daha fazla araştırmaya ihtiyacı var."

Açık olmak gerekirse, bu deneme genetik olarak kanser geliştirmeye yatkın kişiler üzerinde gerçekleştirildi ve daha geniş bir aralıktaki halk için geçerli olmayabilir. Ancak dirençli nişastanın kansere karşı korunmaya nasıl yardımcı olabileceğini daha iyi anlayarak öğrenecek çok şey olabilir.

Orijinal denemeye CAPP2 çalışması adı verildi ve ekip şu anda Lynch sendromlu 1.800'den fazla kişiyi içeren CaPP3 adlı bir takip yürütüyor.

Dirençli nişastanın kolorektal kanser oranını etkilemediği kulağa endişe verici gelse de, merak etmeyin, çalışmanın bu konuda da iyi haberleri vardı.

Orijinal deneme ayrıca günlük aspirin almanın kanser riskini azaltıp azaltmayacağına da baktı. 2020'de ekip, aspirinin Lynch sendromlu hastalarda kalın bağırsak kanseri riskini yüzde 50 azalttığını gösteren sonuçlar yayınladı.

Newcastle Üniversitesi genetikçisi Sir John Burns, "Lynch sendromlu hastalar kanser geliştirme olasılıkları daha yüksek olduğu için yüksek risk altındadır, bu nedenle aspirinin kalın bağırsak kanseri riskini yarı yarıya azaltabileceğini bulmak hayati önem taşımaktadır" diyor.

Araştırma, Cancer Prevention Research'te yayınlandı.