Ayın Oluşumu Hakkında Teoriler
Ayın oluşumu hakkında teoriler

Dünyamızın tek ve gözde uydusu Ay'ın nasıl oluştuğunu hiç merak ettiniz mi? Bu yazımızda Ay'ın oluşumu hakkında bilgi vereceğiz.Ayın oluşumu bilim insanları tarafından kesin olarak  açıklanamamasına rağmen birkaç teori öne sürülmüştür. Bunlardan en akla yatkın ve en güvenilir olan teori;

Büyük Çarpışma Teorisi: Bu teoriye göre Ay 4,5 milyar yıl önce Dünya'ya büyük bir gök cisminin çarpmasıyla oluştu. Bu gök cismi büyük olasılıkla Mars büyüklüğunde bir gezegen veya birkaç büyük asteroit ve kuyruklu yıldızın birlesimi gibi büyük bir gök cismiydi. Bu cismin Dünya'nın manto ve kabuğunun bir kısmını kopararak Ay'ı oluşturduğu düşünülüyor. Dünya ve Ay'ın benzer bileşimi , Ay'ın ve Dünya'nın kütle çekimi altındaki yörüngesel hareketleri ve manyetik alanındaki değişikler bu teoriyi destekler niteliktedir.

İki kardeş Teorisi: Bu teorinin temeli güneş sisteminin benzer basķa bir sistemle birleserek Ay'ı oluşturmasına dayanır. Buna göre Dünya kendine benzer bir gezegenle çarpışıp Ay'i olusturmustur. Ayrıca Ay'ın üzerindeki kraterlerin çoğu Ay'ın oluşumundaki çarpışmaların sonucudur. Ancak iki kardeş teorisinin açıklayamadığı bilgiler mevcuttur. Bunlardan biri ne kadar Ay Dünyaya benzesede farklı kimyasal bileşime ve mineraloji bakımından farklılıklar vardır. Bu da teoriyi işlevsiz hale getirir.

Başka bir teori olan farklılaşma teorisi is e Dünyadan kopan bir parça olan Ay'ın farklılaşarak kendine özgü bir bileşim ve yapıya sahip olduğu düşünülüyor. Bu farklılaşmaya örnek olarak Dünyanın ta kendisi örnek verilebilir. Magmatik yapıdan farklılaşarak katmanlar haline dönüsen Dünya, Ay'ın da aynı şekilde farklılaşabileceğini gösteriyor bu da teorinin daha geçerli olmasını sağlıyor.

Başta dediğimiz gibi Ay'ın oluşumu hakkında birçok teori var bunların en önemlilerinden bahsettik.

Yunus Emre Beysan