Yıldızlararası Voyager Operasyonu
NASA\'da 1972 yılında resmen onaylanan ve bu sayede 1977 yılında Voyeger 1 ve Voyager 2 insansız uzay araçlarını fırlatan Voyager Görevi, uzak gezegenleri ve dış güneş sistemini keşfetmek üzere planlandı.

Yetenekli bilim adamlarının 30 yılı aşan özverili çalışmaları sonucunda astronomi ve gezegen bilimi adına benzeri olmayan bilgiler Voyager'dan tek tek geldi ve gelmeye de devam ediyor..Dış gezegenleri araştırma görevinden sonra genişletilen operasyon, Voyager Yıldızlararası Görev (Voyager Interstellar Mission) adını aldı.

1977 yılından itibaren geçen sürede o kadar yol aldılar ki; Dünya ve Güneş'e Plüton'dan daha uzaktalar.Bu ikiz uzay araçları Voyager 1 ve Voyager 2, Dünya'dan hiç olmadığı kadar uzakta keşifler yapıyor ve edindikleri bilimsel verileri Dünya'ya gönderiyorlar. 5 Eylül 1977 yılında fırlatılan 815 kilogramlık Voyager 1'in birincil görevi Satürn ve Jüpiter'i ziyaret etmekti. Satürn halkasının birçok özelliği ve Jüpiter'in Ay'ı olan Io üzerinde aktif volkanlar gözlenmesi gibi keşifler sonucunda program genişletildi. 20 Ağustos 1977 tarihinde fırlatılan Voyeger 2, Neptün ve Uranüse gönderildi. o zamandan bu yana bu gezegenleri ziyaret eden tek uzay aracı hala Voyager 2. Bu gelişmelere ön ayak olmuş program, Pioneer Programıdır. ABD tarafından gezegenleri incelemek için 1971 yılında inşa edilen Pioneer 10 uzay aracı ile hızlanmıştır. Pioneer 10, 10 Aralık 1973 tarihinde jüpiter ile karşılaşan ilk uzay aracı olmuştur öte yandan Pioneer 11, 6 Nİsan 1973'te Jüpiter ve Güneş Sistemi dışında Satürn'ü ve halkalarını keşfetmek üzere fırlatılmıştır. Pioneer 10, 31 Mart 1997 tarihinde görevini tamamlayıp Güneş Sistemi dışına çıkmıştır. 30 Aralık 2005 günü Pioneer 10 ile son kez iletişime geçilebilmiş ve Güneşten 89.7 AU uzakta olduğu saptanmıştır. 4 mart 2006 tarihinde haberleşme denenmiş ancak araçtan yanıt alınamamıştır..

Dönelim Voyager Operasyonuna. 1989 yılında Voyager 2'nin Neptün, Voyager 1'in de Jüpiter ve Satürn yüzeyine alçak uçuşlarını tamamlamasıyla birincil görevleri resmen tamamlamdı. Voyager araçları dünyadan fırlatıldığı tarihlerden itibaren 12 yıldır uçuştayken Yıldızlararası Görev başladı. Görev başladığıdna Voyager 1 Güneşten yaklaşık olarak 40 AU (au:150.000.000km) Voyager 2 ise 31 AU uzaklıktaydı. Bahsedilen görev üç evreden oluşuyordu: Termination shock(sonlandırma şoku), heliosheath keşfi ve Yıldız .

Güneş rüzgarı 80 ile 100 au uzaklıkta ses üstü hızdan ses altı hızına geçerken, Güneş'ten 130-150 au uzaklıkta yıldızlar arası ortam iyonlarının etkisiyle durgunlaşmaya başlar. Heliosfer güneş rüzgarlarının ulaşabildiği su damlası şeklinde tasvir edilen alanın adıdır ve burada güneş rüzgarı ses üstü hızlarda hareket eder.Güneş rüzgarının ses üstü hızdan ses altı hıza geçtiği bölüm Termination Shock, durgunlaştığı bölge ise Heliopause olarak adlandırılır. Güneş rüzgarlarının durduguğu bölge ise Helyosferin sınırıdır.Güneş rüzgarı, güneşten dışarı doğru akan proton, helyum çekirdeği ve elektronlardan oluşan yüksek hızlı sıcak bir plazmadır. Bu noktada Voyeger'lardan beklenen bu görevlerin sonuçları alındıdı ve alınmaya devam ediyor. 2004 yılının Aralık ayında Voyager 1 ardından 2007'nin Ağustos ayında Voyager 2 Termination Shock bölgesini geçti.Dünyadan fırlaıldıktan 36 yıl sonra Ağustos 2012'de Voyager 1 yıldızlararası uzaya tarihi bir giriş yaptı. Bilim adamları Voyager 2'nin heliosheath'e girmesiyle daha fazla bilgi elde edebilmeyi umuyorlar.

İki Voyager'da Dünya'ya data aktarmaya devam ediyor. NASA, Deep Space Network adını verdiği sistemle yerden ışık hızında sinyaller gönderiyor ve bu sinyaller 17 saatte voyager1'e 14 saatte Voager 2'ye ulaşıyor. Voyagerlar ise üzerlerinde bulunan 23 wattlık vericiler ile sinyalleri dünyaya aktarıyor. Üzerinde bir altın plak taşıyan Voyager, Carl Sagan'ın seçtiği doğa sesleri, 55 dilde "merhaba" ve bunların yanısıra Bach, Beethoven ve Chuck Berry' den müzik bölümleri içeriyor. 12 Eylül 2013'de dünyadan 18.7 milyar kilometre uzakta bulunan Voyager, bu özelliği sebebiyle olsa gerek NASA tarafından "en uzak mesafedeki büyükelçimiz" olarak anılıyor. Bir buzdolabı ışığı kadar enerji kullanan vericiler ve 69.63 kilobyte hafızalarıile günümüzün ortalama bilgisayarlarından 240,000 kat daha az işlem gücü olan Voyager'lar birer şamiyon gibi uzayın gidilmemiş yerlerine olan serüvenlerini devam ettiiyorlar. Unutmadan! Voyager kelimesinin Türkçe karşılığı "Seyyah" olarak çevrilebilir. Hiç gidilmemiş yerlerden bilinmeyeneri raporlamaya devam eden Voyagerlar pillerinin biteceği güne dek bizleri heyecanlandırmaya devam edecekler. Fırlatıldıklarından 40 yıl sonra bile!

Kaynakça