Yeni Radar Görüntüleri, Ay'ın Dünya'dan Şimdiye Kadar Çekilmiş En Yüksek Çözünürlüklü Resimleri
Mikrodalgadan daha az güç kullanan bir radar vericisi bu görüntüleri verdi.

Son birkaç yılda, Green Bank Teleskobu'ndaki radyo astronomlar, Güneş Sistemi'nin uzak cisimlerinin görüntülerini oluşturmak için radar kullanmak üzere bir prototip sistem geliştirmeye çalışıyorlar. Buna gezegenler ve aylar, aynı zamanda bizim için tehlikeli olabilecekler de dahil olmak üzere asteroitler ve kuyruklu yıldızlar dahildir. Bu merak uyandıran makinenin tam versiyonu geliştiriliyor, ancak şu ana kadar Ay'ın inanılmaz görüntüleri çekildi.

2021'de, Apollo 15'in iniş alanı olan Ay'ın yakın tarafındaki Hadley bölgesiydi. Şimdi, en son görüntü, 5 metre çözünürlükle yakalanan Tycho kraterine odaklanıyor. Bunlar, Ay yüzeyinin Dünya'dan alınan en yüksek çözünürlüklü görüntüleri ve bölge hakkında yeni ayrıntılar ortaya koyuyor.

The image show just how high-res this radar approach is, showing boulders in the crater.

Tycho'nun kraterinin 5 metrelik bir çözünürlük ayrıntısını gösteren radar görüntüsü.

Proje, ABD Ulusal Radyo Astronomi Gözlemevi (NRAO), Green Bank Gözlemevi (GBO) ve Raytheon Intelligence & Space (RIS) arasındaki bir işbirliğidir. Mevcut sürüm, 13,9 gigahertz'de 700 watt'a kadar çıkış gücüne sahip düşük güçlü bir radar vericisi kullanır. Radyo dalgaları Ay'ın yüzeyinde seker ve sonra geri yansıtılır. Bu dalgalar daha sonra Çok Uzun Temel Dizi’nin (VLBA) on adet 25 metrelik anteni tarafından toplanır.

GBO ve NRAO'nun radar bölümü başkanı Patrick Taylor, bir açıklamada, "Sıradan bir ev aletinden daha az güç kullanarak şimdiye kadar yakalayabildiklerimiz oldukça şaşırtıcı." diye vurguluyor.

Tam sürüm 500 kilovat güce sahip olacak ve yalnızca VLBA'yı değil, aynı zamanda gelecekteki Yeni Nesil Çok Büyük Dizi’yi (ngVLA) de kullanacak. Bu, çıkış gücünün neredeyse 1000 katıdır. Ve gezegen savunmasında kilit bir oyuncu olacak: tehlikeli asteroitleri tespit edebilecek, izleyebilecek ve özelliklerini belirleyebilecek.

Taylor, "Testlerimizde, bizden 2,1 milyon kilometre uzakta, yani Dünya ile Ay arasındaki mesafenin 5 katından fazla bir asteroit üzerinde odaklanmayı başardık. Asteroit yaklaşık bir kilometre büyüklüğünde ve bir çarpışma olması durumunda küresel bir yıkıma neden olacak kadar büyük.” diye ekliyor. “Yüksek güçlü sistemle çok daha uzaktaki daha fazla cismi inceleyebiliriz. Olası çarpmalar için stratejiler geliştirmek söz konusu olduğunda, daha fazla uyarı süresine sahip olmak her şeydir.”

Bir sonraki adım, mevcut tipten yaklaşık 14 kat daha güçlü, en az 10 kilovatlık orta güçlü bir radar vericisi olacak. Bu, son sürümün yerleştirilmesinden önce gözlem stratejisinin iyileştirilmesine yardımcı olacak.