Yeni "Gezegen Katili" Asteroit Neredeyse On Yıl İçinde Keşfedilen En Büyük Asteroit
Devasa gök taşı, Güneş'in parıltısı tarafından gizlenmişti.

Gök bilimciler, son sekiz yıl içinde keşfedilen en büyük "potansiyel olarak tehlikeli" asteroit de dahil olmak üzere, Güneş'in parıltısında saklanan üç yeni Dünya'ya yakın asteroit keşfettiler.

Cerro Tololo Inter-American Gözlemevi sayesinde keşif, bilinen Dünya’ya yakın cisimlere, özellikle de Dünya ve Venüs'ün yörüngesi arasında kalanlara eklemeler yapıyor. 2022 AP7 olarak bilinen asteroit, 1,5 kilometre genişliğinde ve yörüngesi Dünya'nınkini kesiyor.

Güneşin parlaklığı nedeniyle bu bölgeyi incelemek zordur, bu nedenle gözlem kampanyaları yalnızca gün batımından sonraki ve gün doğumundan önceki 10 dakikalık kısa bir zaman aralığında gerçekleşir. Bu, geçen yıl Güneş'e en yakın bilinen cisim olan ve aynı zamanda bir kilometreden daha geniş olan ancak neyse ki hiçbir zaman bize yaklaşmayan asteroit 2021 PH27'nin keşfedilmesine yol açtı. Üçüncü bir merak uyandırıcı cisim 2021 LJ4 olarak adlandırıldı ve biraz daha küçük.

Carnegie Bilim Enstitüsü Dünya ve Gezegenler Laboratuvarı'ndan gök bilimci Scott S. Sheppard bir açıklamada, "Alacakaranlık araştırmamız, Dünya ve Venüs'ün yörüngeleri içindeki alanda asteroitler arıyor." dedi. "Şimdiye kadar, yaklaşık 1 kilometre çapında, gezegen katili dediğimiz bir boyut, Dünya'ya yakın iki büyük asteroit bulduk."

Potansiyel olarak tehlikeli cisimler, Dünya'ya yakın bir yörüngeye sahip ve bize çarpmaları durumunda ciddi hasara neden olabilecek büyüklükteki Dünya'ya yakın gök taşlarıdır - asteroitler veya kuyruklu yıldızlar. 1 kilometre ve üzeri olduklarında "gezegen katili" olarak kabul edilirler.

"Muhtemelen benzer boyutlarda sadece birkaç NEA [Dünya'ya yakın asteroit] var ve bu büyük keşfedilmemiş asteroitler, muhtemelen onları çoğu zaman Dünya ve Venüs'ün yörüngelerinin içinde tutan yörüngelere sahipler. Güneş'in parıltısının yakınında gözlemlemenin zorluğu nedeniyle, bugüne kadar yörüngeleri tamamen Dünya'nın yörüngesi içinde olan yaklaşık 25 asteroit keşfedildi."

Keşifler, Şili'deki Víctor M. Blanco 4 metrelik Teleskobu üzerindeki Karanlık Enerji Kamerasını (DECam) kullandı. DECam, galaksileri incelemek ve gizemli karanlık enerjinin ne olduğunu anlamaya çalışmak için tasarlandı, ancak asteroitleri tespit etmede de oldukça iyi çalışıyor.

Sheppard, "DECam araştırmamız, Dünya'nın yörüngesindeki ve Venüs'ün yörüngesine yakın cisimler için şimdiye kadar gerçekleştirilen en büyük ve en hassas aramalardan biridir." dedi. "Bu, iç Güneş Sistemi’nde ne tür cisimlerin gizlendiğini anlamak için eşsiz bir fırsat."

NOIRLab için NSF Program Direktörü Chris Davis, “On yıllık olağanüstü hizmetten sonra, DECam önemli bilimsel keşifler yapmaya devam ederken aynı zamanda tüm insanlığa fayda sağlayan çok önemli bir hizmet olan gezegen savunmasına da katkıda bulunuyor.” diye ekledi.

Dünya yörüngesindeki asteroit popülasyonunu anlamak çok önemlidir ve sadece gezegeni güvende tutmak için değil. Kaç tane cisim olduğunu ve tam olarak nerede olduklarını bilmek, bize oraya nasıl gittiklerini ve gelecekte nerede olabileceklerini söyler.

Çalışma The Astronomical Journal'da yayınlandı.