Yeni Bir Keşif Sayesinde, Parkinson Sadece 3 Dakikada Teşhis Edilebiliyor

Hastalıklar için tedaviler geliştirmek söz konusu olduğunda, hastalığı erken ve doğru bir şekilde teşhis edebilmek büyük bir fark yaratıyor ve bilim insanları artık Parkinson hastalığı olan kişileri belirlemek için hızlı ve güvenilir bir yöntem geliştirdiler.

Test, bir cilt sürüntüsü alındıktan sonra 3 dakika kadar kısa bir sürede yapılabiliyor. Swab, daha önce Parkinson ile bağlantılı olan cilt tarafından üretilen doğal mumsu bir yağ olan sebumun kimyasal karışımındaki değişiklikler için analiz edilir.

Şu anda Parkinson hastalığı için kesin bir test yok - uzmanlar semptomlara, tıbbi geçmişe, uzun bir fizik muayenenin sonuçlarına ve bazı durumlarda durumu teşhis etmek için bir beyin taramasına bakar.

İngiltere'deki Manchester Üniversitesi'nden nörolog Monty Silverdale, "Bu test, Parkinson hastalığı olan kişilerin teşhisini ve tedavisini büyük ölçüde geliştirme potansiyeline sahip" diyor.

Yeni test, araştırmacıların, kalıtsal hiperozmisi olan ve kokulara karşı artan bir duyarlılığı olan İskoç kadın Joy Milne ile yaptığı çalışmalara dayanıyor.

Resmi olarak Parkinson teşhisi konmadan yıllar önce kocasının daha koktuğunu fark ettikten sonra, Milne'in insanlar üzerinde hastalığın belirtilerini koku yoluyla belirleyebileceği keşfedildi.

Bu, ekibi endokrin sistemle bağlantılı olan ve cildi nemli tutan sebuma yönlendirdi. 2019'da, aynı araştırmacılardan bazıları, Parkinson hastalığı ortaya çıktıktan sonra bir kişide sebum kimyasal karışımının nasıl değiştiğini tanımladı.

Şimdi biyobelirteçlerdeki bu değişime dayanan bir testimiz var. Klinikten alınan sürüntüler, moleküler yapılarını görmek için kütle spektrometrisi analizine tabi tutulacakları bir laboratuvara gönderilir. Mevcut çalışmanın amaçları doğrultusunda, Parkinson hastası 79 kişiden alınan örnekler, hastalığı olmayan 71 kişiden alınan örneklerle karşılaştırıldı.

Fotoğraf: Joy Milne araştırmaya yardım ediyor. (Manchester Üniversitesi)

Manchester Üniversitesi'nden kimyager Depanjan Sarkar, "Bunu yaptığımızda, Parkinson hastalığı olan kişiler arasında kontrol katılımcılarına kıyasla 500'ü farklı olan 4.000'den fazla benzersiz bileşik buluyoruz" diyor.

Testin invaziv olmaması ve sonuç üretme açısından çok hızlı olması olumlu işaretler olsa da bilim insanlarının yine de prosedürü geliştirebileceklerini ve laboratuvar koşullarının dışında çalıştırabileceklerini göstermeleri gerekiyor.

Daha da ileri giderek, araştırmacılar diğer hastalıkların ve durumların sebum analizi yoluyla teşhis edilebileceğini söylüyorlar.

Parkinson şu anda var olan en hızlı büyüyen nörolojik hastalıktır ve bu büyüme devam edecek. Bilim insanları bir tedavi bulmak için çok çalışırken, onu yavaşlatmanın ve yönetmenin yolları da var - ve bu noktada erken teşhis çok önemli olabilir.

Manchester Üniversitesi'nden kimyager Perdita Barran, " Parkinson hastalığı için klinikte kullanılabilecek bir tanı testi yapmaya daha da yaklaştıran bu sonuçlar bizi çok heyecanlandırıyor" diyor.

Araştırma, Journal of the American Chemical Society'de yayınlandı.