Yeni Bir FRB Sinyali  Bir Gizemi Ortaya Çıkardı
Yeni Bir FRB Sinyali Bir Gizemi Ortaya Çıkardı

Zaman ve uzay boşluğunun ötesinden gelen garip yeni bir sinyal tespit ettik.

Geçen yıl tespit edilen tekrarlayan hızlı bir radyo patlaması kaynağının, toplam 91 saatlik gözlemin ortasında 82 saat boyunca 1.863 patlama yaptığı kaydedildi.

Bu hiperaktif davranış, bilim insanlarının sadece kaynağa ev sahipliği yapan galaksiyi ve bizden uzaklığını değil, aynı zamanda kaynağın ne olduğunu da karakterize etmelerini sağladı.

FRB 20201124A adlı nesne, Çin'de Beş yüz metrelik Diyaframlı Küresel Radyo Teleskopu (FAST) ile tespit edildi ve Çin'deki Pekin Üniversitesi'nden gökbilimci Heng Xu tarafından yönetilen yeni bir makalede anlatıldı.

Şimdiye kadar çoğu kanıt, bunun gibi FRB emisyonlarının bir kaynağı olarak bir manyetarı - olağanüstü güçlü manyetik alanlara sahip bir nötron yıldızı - işaret ediyor.

FRB 20201124A gerçekten de bu vahşi kozmik canavarlardan birinden geliyorsa, alışılmadık bir örnek gibi görünüyor.

Las Vegas'taki Nevada Üniversitesi'nden astrofizikçi Bing Zhang, "FRB'lerin hayal ettiğimizden daha gizemli olduğu açık. Bu nesnelerin doğasını daha fazla ortaya çıkarmak için daha çok dalga boylu gözlem çalışmalarına ihtiyaç var," diyor.

Hızlı radyo patlamaları, 15 yıl önce, 2001 yılına kadar uzanan arşiv verilerinde ilk kez keşfedilmelerinden bu yana gökbilimciler için bir şaşkınlık kaynağı olmuştur. O zamandan beri, çok daha fazlası tespit edildi.

2020'de ilk kez, Samanyolu'nda hızlı bir radyo patlaması tespit edildi ve bu, astrofizikçilerin fenomeni magnetar aktivitesine kadar takip etmesine yol açtı.

İki aydan kısa bir süre içinde, FRB 20201124A, gökbilimcilere, diğer herhangi bir FRB kaynağına kıyasla polarizasyonlu en büyük hızlı radyo patlaması verisi örneğini verdi.

Polarizasyon, ışık dalgalarının üç boyutlu uzayda yönünü ifade eder. Bilim insanları, ışığın kaynağından ayrılmasından bu yana bu yönelimin ne kadar değiştiğini inceleyerek, içinden geçtiği ortamı anlayabilirler. Güçlü polarizasyon, örneğin güçlü bir manyetik ortam anlamına gelebilir.

FRB 20201124A tarafından sağlanan veri zenginliğine dayanarak, gökbilimciler kaynağın bir magnetar olduğu sonucuna varabildiler.

Ama garip bir şey vardı. Polarizasyonun zaman içinde değişme şekli, magnetar çevresindeki manyetik alanın gücünün ve parçacıkların yoğunluğunun dalgalandığını gösterdi.

Verilere göre bu yoldaş, genellikle nötron yıldızlarıyla yoldaşlarda bulunan sıcak, mavi Be-tipi bir yıldız olabilir. Bunun kanıtı, Çin'deki Nanjing Üniversitesi'nden astronom Fayin Wang tarafından yönetilen ayrı bir makalede ortaya kondu.

Bir tür nötron yıldızı olarak magnetarlar, yanmak ve dışa doğru basınç sağlamak için yakıtı tükenen ve kendi kütleçekimleri altında çöken büyük kütleli yıldızların çökmüş çekirdekleridir.

Bu tür yıldızlar yakıtlarını çabucak yakarlar ve kısa ömürlüdürler, çekirdek çökerken dış materyallerini bir süpernovada dışarı atarlar.

Ömürleri çok kısa olduğu için bu genç magnetarların yıldız oluşumunun hala devam ettiği bölgelerde bulunduğu düşünülüyor. Yıldızlar kısa ömürlerini yaşarlar ve ölürler, daha fazla yıldız doğurmak için daha fazla malzeme bulutu yaratırlar. Bu güzel bir kozmik yaşam döngüsüdür.

Çalışmalar Nature ve Nature Communications'da yayınlandı.