Uzak Yıldızdan Gelen Devasa Süper Parlama Şimdiye Kadar Görülmüş En Büyüklerden Biri Oldu

Tamam, hepimiz biliyoruz ki Güneş solar maksimuma doğru ilerliyor. Bu, güneş lekeleri, koronal kütle atımları ve bolca parlama anlamına gelir.

Ama şans eseri Güneş, ikili yıldız sistemi V1355 Orionis'in üyeleri kadar aktif değil. V1355 Orionis'in Yıldızlarından biri periyodik olarak süper parlamalar yayıyor. Bunlar, Güneş'te şimdiye kadar kaydedilen en büyük güneş patlamasından 10 kat daha büyüktür.

Dünya'da, Güneş'ten gelen parlamalar genellikle jeomanyetik fırtınaları başlatır. En kötü durumlarda, bu fırtınalar teknolojimizi etkileyebilir. İletişimi bozabilir, elektrik şebekelerini kapatabilir ve uydulara zarar verebilirler.

V1355 Orionis'tekiler gibi gerçekten güçlü işaret fişeklerinin daha da kötü etkileri olabilir. Buna, yakındaki gezegenlerin ve atmosferlerinin evrimini etkilemek de dâhildir. Eğer yeterince güçlüyseler, bu tür işaret fişekleri bu dünyalardaki tüm yaşamı yok edebilir. Bu nedenle, yıldızlardaki parlamaları ve neden meydana geldiklerini anlamak önemlidir.

Japonya'daki Kyoto Üniversitesi'nden Shun Inoue liderliğindeki bir astronom ekibi, 3,8 metrelik  Seimei Teleskopu ve Geçiş Yapan Ötegezegen Tarama Uydusu'nu (TESS) kullanarak bu ikili sistemi izledi. Devasa, yüksek hızlı bir fışkırmayla başlayan bir süper parlamayı yakalamayı başardılar. Bir yıldızın en güçlü fırlatmalarından biriydi.

Patlamanın hızı saniyede en az 990 kilometre idi - bu, yıldızın 347 km/sn'lik kaçış hızının oldukça üzerindedir. Trilyonlarca ton malzemeyi uzaya taşıyan bir koronal kütle fırlatmasına dönüştü.

Ekip tarafından yapılan ölçümler, astronomların süper parlamaların ve patlamaların nasıl başladığını anlamalarına yardımcı olmayı amaçlıyor. V1355 Orionis sistemi, RS CVn tipi bir yıldız olarak sınıflandırılır. Sınıflandırma, yakın ikili yıldızları içeren bir değişken olan RS Canum Venaticorum sisteminden gelmektedir.

Bu yıldızlar tipik olarak manyetik olarak aktiftir ve yüzeylerinden büyük süper parlamalar fışkırır. Ayrıca genellikle büyük yıldız noktalarına sahiptirler. V1355 Orionis gibi parlama yıldızları da dahil olmak üzere bu sistemlerin çeşitli alt grupları vardır. Bazıları X-ışınları ve radyo frekanslarında oldukça parlaktır.

V1355 Orionis'in hem K hem de G tipi yıldızı vardır. K yıldızı bir altdevdir ve süper parlamanın kaynağıdır. Bu gözlemlerin sonuçları, özellikle ikili bir sistemde, bu tür yıldızlar üzerinde daha fazla modelleme ve öne çıkma simülasyonu ihtiyacını göstermektedir. Diğer şeylerin yanı sıra, yıldızın çıkıntıları ve ilişkili koronal kütle fırlatmaları yoluyla ne kadar kütle kaybettiği hakkında daha iyi bir fikir edinmek önemlidir.

Süper parlama V13555 Orionis, yalnızca orada nasıl meydana geldiklerini değil, Güneşimiz üzerinde çıkıntılara ve parlamalara neden olan mekanizmayı anlamak için de yararlıdır. Daha fazla gözlem, yüzeyde ve her iki yıldız türündeki manyetik alanlarda neler olup bittiğini belirlemeye yardımcı olacaktır.

Bu makale ilk olarak Universe Today tarafından yayınlandı.