Satürn'ün 'Ölüm Yıldızı' Uydusunun Gizli Bir Yeraltı Okyanusu Olabilir

Bilim insanları, Satürn'ün "Ölüm Yıldızı" uydusunun, yüzeyinin hemen altında bir okyanus sakladığına ve güneş sistemimizde olası yaşam arayışını ilerlettiğine dair ibareler bulmuş olabilirler.

Mimas, Satürn'ün en küçük, en içteki uydusudur ve Star Wars'ın meşhur savaş istasyonuna benzerliği ile "Ölüm Yıldızı" takma adını almıştır. NASA'nın Cassini sondası sırasındaki tespitlerinden sonra, Mimas’ın gizli bir okyanusa sahip olabileceğine dair ilk ipucu ortaya çıktı.

Icarus dergisinde yayınlanan yeni araştırma, 396 kilometre çapındaki uydunun, buzlu yüzeyinin hemen altında hapsolmuş sıvı bir okyanusun olabileceğini öne sürüyor. Eğer durum buysa, araştırmacılar Mimas'ın tamamen yeni bir dünya türü olduğunu söylüyorlar. Minik uydunun gizli okyanusunun keşfi, suyun ve sürdürebileceği olası yaşamın ihtimalleri anlamına gelir ve bu güneş sistemimize bakış açımızı tamamen değiştirebilir.

San Antonio, Teksas'taki Güneybatı Araştırma Enstitüsü'nde jeofizikçi olan Alyssa Rhoden, "Mimas'ın bir okyanusu varsa, yüzeyleri olan küçük, 'gizli' okyanus dünyalarının yeni bir sınıfını temsil ediyor" dedi.

Satürn'ün Enceladus'u veya Jüpiter'in Europa'sı gibi okyanus dünyaları bilim insanları için yeni değildir, ancak iç gelgit süreçleri yüzeylerini kırma eğilimindedir ve başka jeolojik aktivite belirtileri gösterirler. Öte yandan Mimas, ilk bakışta "sadece donmuş bir buz bloğu" gibi görünüyordu, dedi Rhoden. "Görünüşe göre, Mimas'ın yüzeyi bizi kandırıyordu ve yeni anlayışımız, güneş sistemimizde ve ötesinde potansiyel olarak yaşanabilir bir dünya tanımını büyük ölçüde genişletti" diye ekledi.

Mimas'ın donmuş yüzeyinin altında gizli bir okyanus olasılığını araştırmak için araştırmacılar, Satürn ile yerçekimsel etkileşimlerinin, suyu 20 ila 30 kilometrenin altında tutarak, ayın içini ısıtmak için gerekli gelgit kuvvetlerini üretip üretemeyeceğini görebilecekleri bir model oluşturdular.

Rhoden, "Çoğu zaman bu modelleri oluşturduğumuzda, gözlemlediğimiz şeyi üretmek için onları ince ayar yapmak zorundayız" dedi. "Bu sefer, bir iç okyanusun kanıtı, en gerçekçi buz kabuğu stabilite senaryolarından ve gözlemlenen gezegensel yalpalamalardan ortaya çıktı."

Rhoden, bulguların Mimas'ı "daha fazla araştırma için zorlayıcı bir hedef" haline getirdiğini söyledi. Bilim insanları, bu tarz araştırmalar sayesinde, Uranüs'ün uyduları gibi güneş sistemimizde daha uzakta kalmış diğer potansiyel gizli okyanus uydularını daha iyi anlayabilirler.

İlk olarak Live Science'da yayınlandı.