Orion’un Örtüsü Delinmiş Olabilir
Orion Bulutsusu'ndaki ünlü yapı bazı değişikliklerden geçiyor gibi görünüyor.

Muhteşem Orion Bulutsusu'nun içinde, Trapezium olarak bilinen açık yıldız kümesi bulunur. Bu cisimlerin güçlü yıldız rüzgarları, Orion’un Örtüsü olarak bilinen bir ışık yılı kalınlığında toz ve gaz kabuğu oluşturdu - ancak bu küresel kabuk deliniyor.

Astronomy & Astrophysics'de bildirildiği üzere, ekip saniyede yaklaşık 12 kilometre hızla hareket eden bir çıkıntı keşfetti ve söz konusu çıkıntının özelliklerinin, Orion’un Örtüsünü delip geçmesine izin vereceğine inanıyorlar.

NASA'nın California'daki Ames Araştırma Merkezi'ne bağlı SOFIA'da doktora sonrası araştırmacı olan Ümit Kavak yaptığı açıklamada, “Yaklaşık yedi ışık yılı çapındaki kabarcık, neredeyse küre benzeri bir yapı olmalı, ancak kuzeybatı kesiminde bir çıkıntı bulduk.” dedi.

Kızılötesi Astronomi için Stratosferik Gözlemevi olan SOFIA, atmosferde daha yükseğe seyahat etmek daha iyi kızılötesi gözlemler sunabileceğinden, bir uçağa yerleştirilmiş bir teleskoptur. Bu durumda ekip, çıkıntı boyunca karbon atomlarının yayımını izledi. Gökbilimciler boyutunu, nasıl genişlediğini ve genel yapısını söyleyebilirler.

Çıkıntı, yan yatmış bir "U" gibidir. Bu baca benzeri tepe, Orion’un Örtüsünü çoktan delmiş olabileceğini gösteriyor. Değilse, muhtemelen bunu yapmaya çok yakındır.

Kavak, "Örtü kabuğunu kırdığınızda, türbülans ekleyerek kozmik bir gaz ve toz çorbasını etkin bir şekilde karıştırmaya başlarsınız." dedi.

Leiden Üniversitesi'nde araştırmacı ve makalenin ortak yazarı Alexander Tielens, “Bu en iştah açıcı çorba değil, ancak yeni yıldızlar oluşturmanın veya gelecekteki yıldız oluşumunu sınırlamanın yollarından biri.” diye ekledi.

Çıkıntının nedeni kesin değil ancak ekibin bazı sağlam hipotezleri var ve bunların hepsi Trapezium'daki genç yıldızlarla ilgili. Çıkıntı, oluşmak üzere olan yıldızların jetleri ve akışından oluşmuş olabilir veya önceden var olan madde yığınının itilmesinden olabilir. Ya da yıldız rüzgarlarının bir başka etkisi.

Ekip, mevcut gözlemlere dayanarak, canlanan ilkel yıldızların çıkıntının nedeni olduğuna inanıyor ve ilkel yıldız jetleri ile yerleşik yıldız rüzgarları arasındaki etkileşimin bu yıldız ortamlarının evriminde çok önemli olabileceğini düşünüyor.

Dr. Kavak, IFLScience'a "Bu yıldız kümesi (Trapezium kümesi) en yakın büyük kütleli yıldız oluşum bölgesinde bulunduğundan, onun dinamiklerini ve kütlesel yıldız oluşum bölgesinin kinematiğini, Galaksideki diğer büyük kütleli yıldız oluşum bölgelerinden daha ayrıntılı olarak inceliyoruz. Bu bölge, ISM [yıldızlararası ortam] dinamikleri ve büyük kütleli yıldız oluşumu hakkında birçok önemli keşfin kaynağı olmuştur." dedi.

Trapezium kümesi 1350.2 ışık yılı uzaklıkta yer almaktadır.