NASA Roketi, Dünya'nın Kutup Noktası'nın Gizemini Çözmeyi Amaçlıyor

Dünya'nın üzerinde, Kuzey Kutbu ve Antarktika çemberleri üzerinde ‘kutup zirvesi’ olarak bilinen bir bölge bulunur. Bu bölge, gezegenimizin manyetik alanı içerisindeki bir boşluğun yarattığı gizemli bir alandır. Gezegenimizin atmosferi kutup zirvesi olarak bilinen yerde çok zayıftır, ama bir boşluk değildir. Güneş'ten gelen plazmanın atmosferimizle buluştuğu, yerden 400 kilometre yükseklikte, uzay aracı anlaşılmaz bir şekilde yavaşlar. Uzay aracını yavaşlatan etkiler kutup zirvesinde, aynı yükseklikteki herhangi bir yerden 1,5 kat daha fazladır. NASA, Cusp Region Experiment-2 veya CREX-2 sondaj roket görevi ile kutup zirvesinde neler olduğunu bulmayı planlıyor.

Alaska Fairbanks Üniversitesi'nden fizikçi ve CREX-2'nin baş araştırmacısı Dr. Mark Conde yaptığı açıklamada, "Dünyadan yaklaşık 250 mil yukarıda, uzay aracı sanki bir hız tümseğine çarpmış gibi, fazla sürüklenme hissediyor. Çünkü zirvedeki hava, uzay araçlarının Dünya çevresindeki yörüngelerinde olan başka yerlerdeki havadan belirgin şekilde daha yoğundur. Ama kimse nedenini veya nasıl olduğunu bilmiyor." dedi.

Bir bölgedeki kütleyi 1,5 kat artırıp başka bir şey yapamazsınız, yapabilseydiniz gökyüzü düşerdi. Fazladan kütlenin kutup noktasında nasıl kaldığını anlamak için NASA roketi, Güneş'ten gelen yüklü parçacıklar ile üst atmosfer arasındaki etkileşimin elektriksel ve manyetik etkilerini inceleyecek. Planlara göre roket, her biri kendi roket motoruna sahip, soda kutusu büyüklüğünde 20 kutu bırakacak. Bu kutular farklı yönlere fırlatılacak ve farklı yüksekliklerde izleyici buharlar bırakacaklar. Bunlar, havai fişek gösterilerinde bulunan parçacıkların aynısıdır. Oksijene maruz kaldıkları ve güneş ışığını yakaladıkları için parlayacaklar ve rüzgarla dağıldıklarında parlayan bulutlar oluşturacaklar. Bu parlamalar bilim insanlarına zirvenin içinde neler olduğunu anlatacak.

En azından teoride. Deneyin işe yaraması ve roketi fırlatabilmek için iyi hava koşullarına ihtiyaç var, ama aynı zamanda çok fazla ışık olamayacağı için bulutları doğru zamanda doğru noktalardan gözlemlemek de gerekiyor. Kış ayları bu koşullar için en ideal zamanlardır. 2019'daki lansman penceresinde çalışmanın sağlanabilmesi için 17 olası gün içinden uygun koşulları sağlayabilen tek geçerli gün yoktu. Şimdi ise fırlatma penceresi 1 Aralık'ta açılıyor. Şimdilik her şey yolunda gidiyor, CREX-2 Norveç'teki Andenes'ten fırlatılacak ve nihayet tuhaf kutup zirvesinde neler olduğuna dair cevaplar sağlayacak gibi gözüküyor.