NASA, Dünya Çapında 50'den Fazla 'Süper Metan Yayıcı' Bölge Tespit Etti

NASA bilim insanları, tozun iklimi nasıl etkilediğini araştırmak için tasarlanmış bir araç kullanarak, dünya çapında büyük metan seviyeleri yayan 50'den fazla nokta belirlediler; bu, güçlü sera gazıyla mücadeleye yardımcı olabilecek bir gelişme.

NASA Yöneticisi Bill Nelson yaptığı basın açıklamasında, "Metan emisyonlarını dizginlemek küresel ısınmayı sınırlamanın anahtarıdır" dedi.

Bu heyecan verici yeni gelişme, araştırmacıların yalnızca metan sızıntılarının nereden geldiğini daha iyi belirlemelerine yardımcı olmakla kalmayacak, aynı zamanda nasıl hızlı bir şekilde ele alınabilecekleri konusunda fikir verecektir.

NASA, Dünya Yüzeyi Mineral Toz Kaynak Araştırmasının (EMIT) havadaki tozun iklim üzerindeki etkilerinin anlaşılmasını sağlamak için tasarlandığını söyledi.

Ancak Uluslararası Uzay İstasyonuna kurulan ve bir futbol sahası kadar küçük alanlara odaklanabilen EMIT, metan varlığını da tespit etme kabiliyetini gösterdi.

Fotoğraf: İran'ın Tahran kentinin güneyinde 4,8 kilometre uzunluğunda bir metan bulutu. (NASA/JPL-Caltech)

NASA, şimdiye kadar Orta Asya, Orta Doğu ve güneybatı Amerika Birleşik Devletleri'nde 50'den fazla "süper metan gazı yayıcı" tespit edildiğini söyledi. Bunların çoğu fosil yakıt, atık veya tarım sektörleriyle bağlantılıdır.

NASA'nın kıdemli iklim danışmanı Kate Calvin, EMIT'in "ek metan tespit yeteneğinin iklim değişikliğine katkıda bulunan sera gazlarını ölçmek ve izlemek için dikkate değer bir fırsat sunduğunu" söyledi.

Metan, bugüne kadarki küresel sıcaklık artışının kabaca yüzde 30'undan sorumludur.

Atmosferde CO2'den çok daha az miktarda bulunurken, yüzyıllık bir zaman ölçeğinde bir sera gazı olarak yaklaşık 28 kat daha güçlüdür. 20 yıllık bir zaman diliminde ise 80 kat daha güçlüdür.

Bu, emisyonlardaki keskin bir düşüşün, yüzyılın ortasına kadar öngörülen küresel ısınmanın onda birkaçını bir santigrat derece azaltabileceği ve Paris Anlaşması'nın BM Çevre Programına göre Dünya'nın ortalama sıcaklık artışını 1,5 santigrat derece ile sınırlandırma hedefini tutmaya yardımcı olabileceği anlamına geliyor. (UNEP).

Thorpe, "Kısa sürede bulduklarımız beklentilerimizi çoktan aştı" dedi.

NASA, New Mexico'daki Carlsbad'ın güneydoğusunda, dünyanın en büyük petrol sahalarından biri olan Permiyen Havzası'nda yaklaşık 3,3 kilometre uzunluğunda bir metan bulutunun tespit edildiğini söyledi. Ayrıca, Tahran'ın güneyinde büyük bir atık işleme kompleksinden en az 4,8 kilometre uzunluğunda bir metan bulutu tespit edildiğini söylendi.