Myanmar Kehribarının Harika Güzelliği Arkasında Çok Karanlık Bir Sırrı Gizliyor

Altın rengi, camsı kehribar içine gömülmüş fosilleşmiş hazineler, dinozorların dolaştığı eski ormanlık manzaraların sayısız hikayesini saklar. Bazen bu değerli fosiller çok farklı bir hikâyenin parçasıdır.

İşte tam olarak böyle bir örnek Myanmar'da. Ülke, siyasi kargaşa içindeyken, etik olmayan veya yasa dışı yollarla elde edilen muhteşem kehribar örnekleriyle paleontoloji alanını da etkiledi.

Çalışmaya dahil olmayan bilim insanları tarafından "paleontolojide bu yıl okuyacağınız en önemli makalelerden biri" olarak tanımlanan yeni bir araştırmaya göre, Myanmar kehribarında bulunan fosiller üzerine araştırmalar hızla artıyor.

Myanmar'dan elde edilen amber, son yıllarda enfes ayrıntılarla korunan çok sayıda göz kamaştırıcı örnek ortaya çıkardı. Tüylü dinozor kuyruklarından fosilleşmiş çiçeklere ve metalik böceklere kadar yaklaşık 99 milyon yıl önce gelişen yaşamı hapsetti.

Ancak bu buluntuların bir bedeli var.

2019'dan bu yana, kazançlı kehribar ticaretinin ve sıklıkla içerdiği fosillerin, Myanmar'daki çatışmaları körüklediğine dair raporlar ortaya çıktı.

Erlangen-Nürnberg'deki Friedrich Alexander Üniversitesi'nden (FAU) paleontolog Nussaïbah Raja, "Durumun kötü olduğunu anekdotlar ve gazetecilik araştırmaları aracılığıyla zaten biliyorduk, ancak çalışmamız sonunda durumu bir perspektife oturtuyor ve durumun gerçekten ne kadar kötü olduğunu gösteriyor" diye bir açıklama yapıyor.

2015'ten beri Myanmar'dan fosil malzeme ihracatı yasaklandı. Ancak kehribar yasal olarak ihraç edilebildiği için, içerdiği fosiller yasal gri alana girer.

"Fosil nerede bitiyor ve kehribar nerede başlıyor?"

Yine de yeni analize göre Myanmar kehribar fosilleri üzerine yapılan araştırmalar artıyor. Araştırmacılar, Myanmar kehribar fosilleri hakkında son 30 yılda yayınlanmış yaklaşık 1000 bilimsel makaleyi incelediler ve 2014'ten bu yana gazetelerdeki patlamanın, o dönemde ülkede meydana gelen büyük siyasi, yasal ve ekonomik olaylarla yakından ilişkili olduğunu buldular.

Bazı paleontologlar, Myanmar kehribar fosilleri üzerine yapılan araştırmalardaki çarpıcı artışın, artan akademik ilgiyi yansıttığını öne sürerek çalışma bulgularını sorguladılar.

Ancak çalışmanın yazarları, altın değerli taşta korunan fosiller hakkında artan sayıda makalenin, ülkenin şiddetli çatışmasıyla "açıkça bağlantılı" olduğunu ve ulusal yasaların "ciddi yetersiz" uygulanmasıyla ilgili olduğunu savunuyorlar. Ve yabancı paleontologlar yararlananlar arasında.

FAU paleontologu ve çalışmanın baş yazarı Emma Dunne, ekibin görüşlerini paylaşırken Twitter'da yaptığı açıklamada, "Myanmar kehribar, yasadaki boşlukların nasıl sömürülmeye devam ettiğinin, etik olmayan çalışma ve yerel araştırmacıların dışlanmasına neden olduğunun en keskin örneğini temsil ediyor" dedi.

Kehribarın çoğu, rakip siyasi grupların bölgenin kontrolü için savaştığı kuzey Myanmar'da çıkarılıyor.

Analize göre, sınırdan Çin'e kaçırılan değerli taşlar pazarlarda, genellikle özel koleksiyonculara ve paleontologlara satılıyor, bu da Myanmar'daki yerel bilim insanlarının antik kalıntıları incelemek için çok az fırsatı olduğu anlamına geliyor.

2014'ten bu yana Çin, Myanmar kehribar fosilleri hakkında diğer tüm ülkelerden daha fazla makale yayınladı ve onu ABD izledi. Araştırmacılar, bunun Myanmar kehribarının 2014'ten itibaren Çin pazarlarına akışını yansıttığını söylüyor.

Çalışma Communications Biology'de yayınlandı.