Mars One Üniversite Yarışmasının Kazananı Tohum Projesi Oldu
Mars One çalışanları Mars\'ta insan hayatının sürdürülebilmesini sağlayacak teknolojiler için kolları çoktan sıvadı.

Bu hedefe yönelik olarak düzenlenen uluslararası Mars One Üniversite proje yarışmasında, Portekiz,  İspanya ve Hollandalı üniversite öğrencilerinin birlikte tasarladığı tohum projesi, mars-one.com üzerinden verilen oylar ile birinci seçildi. Tohum Projesinin amacı Mars yüzeyinde ilk tohumu filizlendirmek ve bu sayede Mars'ta bitki habitatını oluşturmanın ilk adımını atmak.

Mars yüzeyinde büyüyen ilk yaşam formunun sosyal etkisinin yanı sıra deneyin olası bilimsel sonuçlarının, Mars yüzeyinde bitki yetiştiriciliğinin daha iyi anlaşılmasına ve hayat destek sisteminin geliştirilmesine katkıda bulunacağı düşünülüyor. Proje kapsamındaki hedeflere ulaşmak için tohum yükleme, dış ve iç taşımalık olarak iki bölümden oluşacak. İlki çok katmanlı izolasyon levhaları adı verilen dış çevreden koruma sağlayan kısım olacak(MLI: Multi-Layer Insulation).İç konteynır ise birkaç tohum kasetine karşılık geliyor.

Tohum kasetleri de dış kabın içine sabitlenecek. Mars yüzeyinde ilk filizi oluşturmaya aday en iyi bitki modeli Arabidopsis thaliana olarak düşünülüyor. Arabidopsis thaliana’nın kromozom sayısının az olması, bu bitkinin genetik yapısının diğer bitki türlerine göre daha kolay çalışılmasına olanak sağlamakta ayrıca diğer bitkilerde patojenlere karşı gözlenen ana savunma mekanizmaları bu bitkide de bulunmaktadır. Bu açıdan, konukçu bitkilerin patojen saldırılarına karşı savunma mekanizmalarını çalışma konusunda Arabidopsis bitkisi ideal bir model sistem oluşturmaktadır ve moleküler biyoloji alanında kullanılan en önemli deney bitkisidir. Doğal olarak ISS (Uluslararası Uzay İstasyonu) mekiği araştırmalarında da yaygın olarak kullanılmıştır. Böylelikle Mars yüzeyinde ilk filizlenmesi planlanan bitkinin neden Arabidopsis thaliana olduğunu anlıyoruz.

Proje takımı aynı zamanda Medicagotruncatula, Brassicarapa ve rucola bitkilerinin seçeneklerini de göz önünde bulundurmakta. Seçilen bitkinin tohumları Mars'a tohum kaseti içinde bir filtreye yapıştırılmış şekilde taşınacak. Uzay mekiğinin aktivasyonundan sonra tohumun filizlenmesi ve büyümesi için koşulları sağlayan büyüme ortamı filtreye aktarılacak. Tohumların büyüme süreci fotoğraflar ile kaydedilecek ve görüntüler Dünya'ya orbiter (uydu) yoluyla iletilecek. Deneyin sonunda fide büyümesi, lokalize sıcaklık sisteminin devre dışı bırakılmasıyla sona erdirilecek.

Betül Cansu