JWST Tarafından Tespit Edilen Uzak Galaksiler, Mümkün Olduğu Düşünülenden Daha Büyük Görünüyor
Ölçümler, bir avuç uzak galaksi için model tahminlerine karşı gerçekten tuhaf değerler buluyor.

Uluslararası bir gök bilimciler ekibi, JWST tarafından gözlemlenen bir avuç çok uzak galaksinin kütlelerini tahmin etti ve kendilerini ellerinde büyük bir bulmacayla buldu. Kütleleri, evrenin bu kadar erken döneminde olmak için çok yüksek - galaksileri bu kadar büyütmek için yeterli gaz ve yeterli zaman yok.

Swinburne Teknoloji Üniversitesi'nden baş yazar Profesör Ivo Labbé, IFLScience'a, "JWST, galaksinin dalga boylarının daha fazlasını kapsayarak daha fazla ayrıntı ve daha fazla bilgi elde edebilir. Bu ekstra bilgi ve ekstra ayrıntı önemlidir çünkü gök bilimcilerin galakside kaç yıldız olduğunu tahmin etmeye çalışmasına olanak tanır." dedi. "Biz de öyle yaptık. Ve bu oldukça şaşırtıcıydı çünkü galaksilerdeki yıldızların sayısı, modellerden beklediğimizden on kat daha fazlaydı." dedi.

Söz konusu altı galaksi, uzay gözlemevi tarafından tespit edilen en uzak galaksiler arasında yer almıyor, ancak yine de oldukça uzaktalar - ışıkları Büyük Patlama'dan 500 ila 700 milyon yıl sonra geliyor. Bu galaksilerin büyüyen küçük cisimler olması gerekiyor, ancak kütleleri Güneşimizin kütlesinin on milyar katı gibi görünüyor, ki bu o zaman için zaten inanılmaz derecede büyük. Bununla birlikte, bunlardan birinin olası kütlesi Güneş'in 100 milyar katı. Bu kabaca bugün Samanyolu'nun ağırlığı kadardır ve bu miktarda yıldız 30 kat daha kompakt bir cisme yerleştirilmiştir!

Öyleyse, bu galaksilerin varlığının yarattığı sorunlara bakalım. Birincisi zaman meselesi. Galaksilerin nasıl oluştuğunu açıklayan modeller iyidir, ancak mükemmel olmaktan uzaktır. Onlara göre, yüzde 100 verimlilikle bile, bu kadar çok büyük galaksi yaratmaya yetecek kadar gazı yıldızlara dönüştüremezsiniz. Bu modeller değiştirilebilir, uyarlanabilir ve muhtemelen JWST gözlemleriyle değişecektir.

Diğer konu ise, bu galaksilerin hepsinin gökyüzünün çok küçük bir bölgesinden gelmesidir. İstatistiksel olarak, bu, o zamanlar muazzam bir büyük galaksi popülasyonunun varlığını ima eder - ve evrende onları yaratmak için yeterli madde yoktur. Bunun doğru olması için, kozmolojinin temel modelini sorgulamak gerekir. Bu model onlarca yıllık doğrulayıcı kanıtlarla destekleniyor, dolayısıyla galaksilerin oluşum modeli kadar kolay değiştirilemiyor.

Profesör Labbé, IFLScience'a, “Olağanüstü iddialar, olağanüstü kanıtlar gerektirir. [Bu araştırma] olağanüstü kanıt olarak kabul edilir mi? Hayır! Açıkçası, bunlar yepyeni bir teleskobun ilk görüntüleri ve pek bir anlam ifade etmeyen şeyler görüyoruz. Veya standart tekniklerimizi kullanırsak, neredeyse imkansız olan bir cevap alırız." dedi.

Labbé, "Bu, evreni anında parçaladığımız ve onlarca yıllık kozmolojiyi geçersiz kıldığımız anlamına mı geliyor? Muhtemelen değil. Muhtemelen bunun anlamı, tekniklerimizin bu ilk zamanlarda tamamen uygun olmayabileceğidir." diye devam etti. “Basitçe hesaba katmadığımız başka şeyler de olabilir.”

Açıklanmayan olası bir aday, bu ölçümlerde süper kütleli kara deliklerin etkisidir. Bu devasa kara deliklerin her galaksinin merkezinde olması bekleniyor ve aktif olarak beslendiklerinde kuasar durumuna geçip bol miktarda ışık salabiliyorlar. Bu, galaksilerin gerçekte olduğundan daha fazla yıldıza sahip gibi görünmesine neden olabilir.

Ekip şu anda bu galaksileri takip ediyor ve altı tanesinden birinin aktif bir süper kütleli kara deliğe sahip olduğu görülüyor. Ekip şimdi süper kütleli kara delikler ve yıldızlar arasındaki göreceli katkıyı araştırıyor. Diğer galaksiler hakkında daha fazla veri önümüzdeki 18 ay içinde gelecek.

Çalışma Nature dergisinde yayınlandı.