JWST Erken Evrenden Daha Önce Hiç Görülmemiş Yapıları Tespit Etti
Uzay teleskobu, daha uzağa daha iyi bakma sözünü yerine getiriyor.

Gök bilimciler, JWST sayesinde, çok erken evrenden gelen oldukça havalı bir keşfi duyurdular. Uzay gözlemevi, çok uzaklarda bilinen bir galaksinin tek değil, iki cisim olduğunu ortaya çıkardı. Bu cisim MACS0647-JD olarak biliniyor ve bugün görebildiğimiz ışık, Büyük Patlama'dan sonra 400 milyon yıldan beri yol alıyor.

MACS0647, devasa bir galaksi kümesidir. O kadar büyük ki, uzay-zamanı bükerek kütleçekimsel bir mercek oluşturur. Kümenin arkasında bulunan cisimler büyütülür, bu nedenle gök bilimciler onu evrenin daha ilerisini görmek için kullanıyorlar. MACS0647-JD'yi on yıl önce Hubble ile bu şekilde keşfettiler ve tek bir kırmızı cisim olarak göründü.

Johns Hopkins Üniversitesi ve Avrupa Uzay Ajansı'ndan kaşif Dan Coe, NASA'dan bir blog yazısında, "Büyük galaksi kümesi MACS0647'nin kütleçekimsel merceği nedeniyle, üç görüntüye merceklendi: JD1, JD2 ve JD3. Sırasıyla sekiz, beş ve iki çarpanlarıyla büyütüldüler.” dedi.

JWST, iki cismi çözmeyi başardı. Ya bu, muhtemelen şimdiye kadar görülen en uzak iki galaksinin birleşmesi ya da tek bir galaksi içindeki iki yıldız kümesidir. JWST'den diğer gözlemler buna ışık tutmaya yardımcı olabilir, ancak ekibin şimdiden üzerinde çalışması gereken çok şey var.

The comparison show how much better JWST is at resolving those distant galaxies.

Hubble ve JWST'nin animasyonlu karşılaştırması. Uzak galaksinin üç mercekli görüntülerinin vurgulandığı MACS0647 galaksi kümesi.

Yine Johns Hopkins Üniversitesi'nden, baş yazar Tiger Yu-Yang Hsiao, "İki cisim arasındaki renklerin çok farklı olduğunu da görebilirsiniz. Biri daha mavi; diğeri ise daha kırmızı. Mavi gaz ve kırmızı gaz farklı özelliklere sahiptir. Mavi olan aslında çok genç yıldız oluşumuna sahip ve neredeyse hiç toz yok, ancak küçük, kırmızı cismin içinde daha fazla toz var ve daha yaşlı. Ve yıldız kütleleri de muhtemelen farklıdır.” diye açıklıyor.

JWST devrim niteliğinde bir gözlemevidir. Evreni kızılötesi ışıkta inceliyor, Spitzer gibi öncüllerine kıyasla daha fazla ve daha ayrıntılı görüyor. Gök bilimciler onu birçok farklı cismi incelemek için kullanıyorlar ve potansiyelini karşılıyor.

Austin'deki Texas Üniversitesi'nden ortak yazar Rebecca Larson, "Bu noktaya kadar, erken evrendeki galaksileri gerçekten ayrıntılı olarak inceleyemedik." diye ekledi. "Onları incelemek, bugün içinde yaşadığımız galaksi gibilerine nasıl dönüştüklerini anlamamıza yardımcı olabilir. Ayrıca evrenin zaman içinde nasıl geliştiğini de.”

Mevcut çalışma Nature'a gönderilmiştir ve çevrimiçi arXiv kaynağında okunabilir.