İnanılmaz Hızlandırılmış Çekim, Gezegenlerin Yıldızlarının Etrafındaki 12 Yıllık Dansını Gösteriyor
HR8799, gezegenleri doğrudan görüntülenmiş birkaç yıldız sisteminden biridir ve bunu yörüngelerinin bir videosunu çekecek kadar uzun süredir yapıyoruz.

Aşağıdaki video ilk bakışta bir amatörün Jüpiter'i ve en büyük aylarının hareketlerini çekme çabasıyla karıştırılabilir. Ancak, zaman ölçer ve ölçek çubuğu, merkezdeki karanlığın 133 ışık yılı uzaklıktaki bir yıldızı gizlediğini ve hareket eden noktaların her birinin, 12 yıllık bir süre boyunca filme alınmış, Jüpiter'in kendisinden daha büyük bir gaz devini temsil ettiğini ortaya koyuyor.

Güneş Sistemi dışında bildiğimiz gezegenlerin (ötegezegenler) büyük çoğunluğu hiç doğrudan görülmedi. Bunları, yörüngede döndükleri yıldızda kütleçekimin neden olduğu hareketlerden ve bazen de yıldızın yüzünden geçerken yıldızda meydana getirdikleri karartmalardan biliyoruz.

Mevcut teleskoplarla görebileceğimiz kadar büyük ve yakın olan gezegenler bile genellikle yıldızlarının ışığı tarafından boğulur. JWST bu durumu biraz değiştirdi ve gelecek teleskoplar daha da fazla ötegezegeni doğrudan görmemizi sağlayacak. Yine de, birçok gezegeni bu şekilde görüntülemek için en iyi araçlarımızın zamanına çok fazla çağrı var.

The four exoplanets orbit star HR8799, which has been blocked out as its glare is so intense it blocks out the planets.

Dört ötegezegen, parlaklığı gezegenleri kapatacak kadar yoğun olduğu için engellenen yıldızlarının yörüngesinde dönüyor.

HR8799 sistemi, daha ünlü Beta Pictoris ile birlikte bir istisnadır. Sadece galaktik standartlara göre nispeten yakın olmakla kalmıyor, aynı zamanda sistem o kadar genç ki gezegenler oluşum ısılarının çoğunu kaybetmemişler. Tamamen yansıyan ışıkla parlamak yerine, çoğunlukla kızılötesi olsa da, hala kendi ışıklarını yayarlar. Muazzam olmaları ve bazılarının Neptün'den daha uzak mesafelerde yörüngede dönmesi de yardımcı oluyor.

HR8799 yıldızı sadece 30 milyon yaşında ve gezegenleri daha da genç. 1,5 güneş kütlesinde, Güneş kadar uzun yaşamayacak, ancak yine de ömrünün yalnızca yaklaşık yüzde 1'ini geçti. Bu gerçekler gök bilimcilerin dikkatini çekti ve 2008'de HR8799, gezegenlerini doğrudan görüntülediğimiz ilk sistem oldu. Northwestern Üniversitesi'nden Dr. Jason Wang, Mauna Kea, Hawaii'deki  Keck Gözlemevi'ni kullandığından beri yılda en az bir kez izliyor.

Şimdi Wang, bu gözlemlerden alınan görüntüleri bir hızlandırılmış çekimde bir araya getirdi. HR8799 sistemini kuş bakışı görebildiğimiz için şanslıyız, dolayısıyla gezegenlerin yörüngelerinin, neredeyse yan yana gördüğümüz Jüpiter'in aylarından daha eksiksiz bir versiyonunu elde ediyoruz.

Wang, bir açıklamada, "Gezegenleri yörüngede görmek genellikle zordur." dedi. "Örneğin, Jüpiter veya Mars'ın güneşimizin yörüngesinde döndüğü açık değil çünkü aynı sistemde yaşıyoruz ve yukarıdan aşağıya bir görüşe sahip değiliz. Astronomik olaylar, bir filmde yakalanamayacak kadar hızlı veya çok yavaş gerçekleşir. Ancak bu video, insan zaman ölçeğinde hareket eden gezegenleri gösteriyor. Umarım insanların harika bir şeyin tadını çıkarmasını sağlar.”

Wang, "Yörüngedeki sistemleri hızlandırılmış bir videoda izlemekten bilimsel olarak elde edilecek hiçbir şey yok." diye ekledi. "Ancak başkalarının, üzerinde çalıştığımız şeyi takdir etmesine yardımcı oluyor."

HR8799'dakiler kadar büyük ve genç gezegenler bile otomatik olarak görünür değildir. Wang, gezegenleri tespit etmemize izin vermek için, yıldızın ışığını gizlemek için bir koronagraf ve Dünya atmosferinin neden olduğu bulanıklığın üstesinden gelmek için uyarlanabilir optikler kullanmak zorunda kaldı. O zaman bile, görünen hareketleri düzeltmek için biraz video işleme gerekiyordu.