Hala Dokuzuncu Gezegeni Bulamadık

Varsayımsal Gezegen Dokuz tespitten kaçmaya devam etse de milimetre dalga boylarında altı yıllık bir araştırma, gökbilimcilerin, Güney gökyüzünün geniş bir bölümünde Gezegen Dokuz’un tahmin edilen özelliklerine sahip bir nesneyi ekarte etmesine izin verdi.

Arama ayrıca gelecekteki araştırmalarda takip edilmesi ilginç olabilecek bazı aday nesneleri de ortaya çıkardı.

Araştırmacılar makalelerinde, "Dokuzuncu Gezegen'in yörüngesinin büyük bir bölümüne sınırlar koymak için kullanılan önemli bir tespit bulunamadı" diye yazdılar. "Ayrıca olası takip arayışındaki en güçlü 10 adayın bir listesini de sunuyoruz. Daha genel olarak, araştırma alanımızda bilinmeyen bir güneş sistemi nesnesinin varlığını (yüzde 95 güvenle) hariç tutuyoruz."

Gezegen Dokuz, son yıllardaki ilgi çekici Güneş Sistemi önermelerinden biridir. Bilim insanları onlarca yıldır Güneş Sistemi'nin uzak noktalarında gizli bir gezegenin varlığı hakkında spekülasyonlar yaptılar, ancak tartışma 2016'da gökbilimciler Mike Brown ve Caltech'ten Konstantin Batygin tarafından bir makalenin yayınlanmasıyla yeni bir boyuta ulaştı.

Brown ve Batygin, makalelerinde, dış Güneş Sistemi'nin Kuiper Kuşağı'ndaki küçük nesnelerin, sanki büyük bir şeyin yerçekimi etkisi altında bir kalıba itilmiş gibi garip bir şekilde yörüngede döndüklerini öne sürdüler. Bu şeyin, daha önce bilinmeyen bir gezegen olabileceği sonucuna vardılar.

Neptün, astronomlar teleskop kullanarak keşfetmeden önce, Uranüs'ün yörüngesinin hesaplamalarından benzer şekilde tahmin edildi. Ama Dokuzuncu Gezegeni bulmak Neptün'ü bulmaktan çok daha karmaşık.

Gezegen Dokuz oradaysa, hesaplamalar Dünya'nın kütlesinin 5 ila 10 katı olabileceğini ve 400 ila 800 astronomik birim arasında bir mesafede yörüngede dönebileceğini gösteriyor (astronomik birim Dünya ile Güneş arasındaki ortalama mesafedir; bağlam için Plüton , Güneş'ten yaklaşık 40 astronomik birim mesafededir).

Bu, Güneş'in çevresini bir kez dolaşmasının 10.000 ila 20.000 yıl arasında bir süre alacağı anlamına gelir.

Yani Gezegen Dokuz çok uzakta, oldukça küçük ve soğuk. Sonuç olarak, muhtemelen güneş ışığını pek yansıtmaz veya termal radyasyon (ısı) yayar.

Flatiron Enstitüsü'nün Hesaplamalı Astrofizik Merkezi'nden Sigurd Naess liderliğindeki gökbilimciler, Şili'deki 6 metrelik Atacama Kozmoloji Teleskobu tarafından toplanan verilere göz atarak gezegene dair bir ipucu bulmaya çalıştılar.

Bu teleskop, Big Bang'den arta kalan, kozmik mikrodalga arka planı olarak adlandırılan zayıf bir sinyali algılamak için tasarlanmıştır; ancak, Güneş Sistemi'nin çok uzak noktalarındaki nesneleri algılayacak kadar da hassas olduğu ortaya çıktı.

2013 ve 2019 yılları arasında teleskop, 300 ila 2.000 astronomik birim arasındaki mesafeler için mevcut güney gökyüzünün yaklaşık yüzde 87'sini taradı. Aramada yaklaşık 3.500 geçici aday bulunmasına rağmen, hiçbiri istatistiksel olarak anlamlı değildi ve hiçbiri doğrulanamadı.

Yine de ekip, gelecekteki çalışmalar için en güçlü 10 adayı seçti; Dokuzuncu Gezegen olmasalar bile, yine de ilginç bir şey olabilirler.

Dokuzuncu Gezegen için önceki aramalar, gerçekten uzak Güneş Sistemi kayalarının yanı sıra daha önce bilinmeyen Jüpiter ve Satürn uydularını da ortaya çıkardı.

Ek olarak, ekibin sonuçları yalnızca gökyüzünün bir bölümünü ve olasılıkları kapsıyordu. Dışarıda hala kapsanacak çok fazla alan var ve yörüngesinde teleskopun Gezegen Dokuz'u göremediği bölgeler var. Bu nedenle, tespit edilmemesi şaşırtıcı değildir ve varsayımsal nesnenin varlığını ekarte edemez.

Araştırmacılara göre, Şili'deki yaklaşmakta olan Simons Gözlemevi gibi gelecekteki araçların Dokuzuncu Gezegen arayışının parametrelerini önemli ölçüde genişletecek ve tespit olasılığını artıracaktır.

Makale The Astrophysical Journal'da yayınlandı.