Dünya Kütlesinin %6'sını Dış Güneş Sisteminden Asteroitler Getirdi
Asteroit Ryugu'nun analizi, erken güneş sistemine ışık tutuyor.

İki yıl bir hafta önce, Japon uzay aracı Hayabusa-2 Dünya'ya özel bir kargo teslim etti: Asteroit Ryugu'da toplanan madde örnekleri. Asteroitin yüzeyinden ve yer altından alınan değerli birkaç gram toprağın analizi, gezegenimizin ve tüm güneş sisteminin geçmişine dair yeni anlayışlar ortaya çıkardı.

Institut de Physique du Globe de Paris'te, Dr. Marine Paquet ve Dr. Frédéric Moynier liderliğindeki uluslararası bir bilim insanları ekibi, örneğin bileşimini inceledi. Özellikle çinko ve bakırın izotopik imzalarıyla ilgilendiler. Her kimyasal element, çekirdeğindeki nötron sayısına bağlı olarak birden fazla versiyona sahiptir. Bu, kimyasal özelliklerini değiştirmez, ancak izotopların farklı kütleleri olduğu için fiziksel özelliklerini değiştirir. Bazı izotoplar kararlı değildir, bir süre sonra bozunurlar.

İzotopların oranı böylece maddeler için kimyasal bir parmak izi haline gelir - ve asteroit ve meteorit örnekleri söz konusu olduğunda, bu bize yalnızca mevcut bileşimi anlatmakla kalmaz, aynı zamanda bu cisimlerin nasıl oluştuğu hakkında da bilgi verir.

Asteroit Ryugu durumunda ekip, bakır ve çinkonun izotopik imzasının onu Ivuna meteoritine benzettiğini doğruladı; bu, örneklerde amino asitlerin keşfi duyurulmadan önce öne sürülen bir şeydi. Ivuna meteoriti, 16 Aralık 1938'de Tanzanya'ya düştü ve CI grubu karbonlu kondritlerin bir parçası. Dünyada sadece dokuz tane var, bu da onları en nadirlerden biri yapıyor. Dış güneş sisteminde oluştuklarına ve sonunda içe doğru göç ettiklerine inanılıyor.

Ryugu, diğer karbonlu kondritlere bileşim açısından benzerlik gösteriyor, bu nedenle araştırmacılar, başka bir türün daha uygun olup olmadığını merak ettiler. Çinko ve bakır, birbirlerinden farklı oldukları bir yer ve bu nedenle bilim insanları, CI kondritleriyle bağlantıyı doğrulayan testi yapmak için bu elementleri seçtiler. Çinko imzası, gezegenimizin tarihi üzerinde etkileri olan başka bir ölçüm için de kullanılabilir.

Erken güneş sisteminin bileşimini tespit etmek söz konusu olduğunda, Ryugu'dan gelen maddeler bozulmamış olarak kabul edilebilir. Güneş'e daha yakın oluşan asteroitlerden gelen meteoritler, Ryugu'dan farklı bir değere sahiptir ve Dünya, ikisinin arasında bir yerde, yine farklı bir değere sahiptir. Bununla araştırmacılar, Ryugu'ya benzer bir asteroitin Dünya kütlesinin yaklaşık yüzde altısına katkıda bulunmuş olması gerektiğini tahmin edebildiler.

Bu bulgular Nature Astronomy dergisinde sunuldu.