DART'ın Dünya'daki Teleskoplar Tarafından Yakalanan Asteroide Çarpma Anını İzleyin
Bir grup teleskop da DART asteroit çarpışmasını gözlemledi.

Tüm gök bilimcilerin gözleri insansız bir uzay aracının, insanlığın gelecekteki bir felaket çarpışmayı önleyip önleyemeyeceğini bulmayı umarak, bir asteroide çarptığı NASA'nın Pazartesi günkü DART görevine çevrildi.

Şimdiye kadar her şey yolunda: NASA Yöneticisi Bill Nelson yaptığı açıklamada, görevin "gezegen savunması için benzeri görülmemiş bir başarı" olduğunu söyledi.

Dünya gezegenindeki her uzay meraklısı ile birlikte, bir dizi teleskop da gelişmeleri yakından izliyordu. Tüm bu gözlemler, önümüzdeki haftalarda bazı inanılmaz içerikler üretecekler ve aşağıda görebileceğiniz gibi, bazı ilk görüntüler gelmeye başladı.

Türünün ilk örneği olan DART görevi, mürettebatsız bir uzay aracının, Didymos adlı 780 metrelik daha büyük bir asteroidin yörüngesinde dönen, sadece 160 metre çapında küçük bir gövde olan asteroid aycık Dimorphos ile çarpıştığını gördü. Tüm bunlar, Dünya'dan yaklaşık 11 milyon kilometre uzakta gerçekleşti. Gök bilimciler şimdi, DART'ın çarpmasının, asteroidin Didymos çevresindeki yörüngesini nasıl değiştirdiğini öğrenmek için Dimorphos'u gözlemlemekle meşguller.

NASA, uzay aracının ölüme mahkûm bakış açısından çarpmanın görüntüsünü zaten yayınladı, ancak olayın birkaç başka açısı şimdiden dolaşımda.

Twitter linki.

Görevi izleyenlerden biri, dünyanın dört bir yanından gözlemevlerini kullanan bir asteroit çarpması erken uyarı sistemi olan ATLAS projesiydi.

Görüntüleri yalnızca grenli, siyah beyaz bir videodan oluşsa da, DART görevinin nasıl yürütüldüğüne dair güçlü bir fikir veriyor. ATLAS görüntüleri aracılığıyla, uzay aracı ve Dimorphos'un temas kurduğunu ve bir enkaz serpintisinin dışarı doğru püskürmesine neden olduğunu görüyoruz.

Twitter linki.

Sanal Teleskop Projesi, aşağıdaki canlı yayında görüldüğü gibi Güney Afrika'daki birkaç gözlemevinin yardımıyla benzer bir gözlem yaptı.

Ancak bu hikayenin sadece başlangıcı. Hubble ve JWST de dahil olmak üzere uzay teleskopları da bu haftanın başlarında DART asteroit çarpmasına odaklanmıştı, bu nedenle görevin daha inanılmaz görüntülerinin yakında çıkmasını bekliyoruz.