Bir Ötegezegende Bulunan En Ağır Element İçin Yeni Rekor Kırıldı
Aşırı sıcak Jüpiterler, atmosferlerinde en tuhaf elementlere sahip olmaya devam ediyor.

Çin Ulusal Astronomik Gözlemevleri’nden gök bilimciler, bir ötegezegenin atmosferindeki en ağır tek elementi tespit ettiler. MASCARA-4 gezegeni, aşırı sıcak Jüpiter olarak bilinen bir gezegen. Gaz devimizin kütlesinin 3,1 katı, ancak sıcaklığı binlerce derece ve aşırı sıcak atmosferi samaryum izleri gösteriyor.

Samaryum bir nadir toprak elementidir ve Dünya'nın kabuğunda kalay gibi metallerden daha yaygın olmasına rağmen, yeterince ünlü değildir. Belli ki, kalayın daha iyi bir halkla ilişkiler ekibi var. Samaryumun atom numarası 62'dir, bu da onu gezegen atmosferinde tespit edilen en ağır element yapar.

Sorumlu yazar Dr. Wei Wang, New Scientist'e, “Her yıldız ve gezegen, doğumdan itibaren bu elementleri içermelidir. Asıl soru, neden tespit edilecek kadar bol olduklarıdır.” dedi. "Büyük atom numaraları göz önüne alındığında, genellikle yüksek basınçlı alçak irtifa bölgelerinde bulunmalı ve tespit edilmesi kolay olmamalıdır."

Samaryum, bir ötegezegenin atmosferindeki bilinen en ağır element olsa da, bu gezegenin başka bir benzersiz özelliği daha vardır: burada Rubidyum (atom numarası 37) bulunmuştur. Bu element ilk kez bir ötegezegen atmosferinde bulundu. Ekip, önceki magnezyum, kalsiyum, krom ve demir tespitlerini doğruladı. Ekip ayrıca baryum ve titanyum ve muhtemelen skandiyum da tespit etti.

Titanyum varlığı, daha önce aşırı sıcak Jüpiterlerin atmosferlerinde ozon benzeri tabakalar halinde düzenlenmiş titanyum oksit olarak tespit edildiğinden ilgi çekicidir. Titanyum burada bir element olarak tespit edildi, dolayısıyla sadece bu atmosferik tabakaları oluşturmak için değil, aynı zamanda samaryum ile reaksiyona girmek için de çok az oksijen mevcut olabilir. Dünya'nın havasındaki samaryum, oksijen ve su buharı ile reaksiyona girer, bu da bu maddelerin bu özel ötegezegende eksik olabileceğini düşündürüyor.

Ekip, gezegen önünden geçerken yıldız ışığını ölçmek için Şili'deki Çok Büyük Teleskop'u kullandı. Atmosfer ışığı filtreler ve bir spektrograf kullanarak bu gezegenin atmosferinde bulunan element türlerini belirlemek mümkündür.

Yıldız A sınıfı, Güneşimizden daha sıcak ve daha büyük. Bu gezegenin ne kadar yakın olduğu (Dünya-Güneş mesafesinin yüzde beşinden daha az) göz önüne alındığında, ışık gerçekten de atmosferine zarar veriyor.

Ekip, tespit edilen bu yeni kimyasal elementlerin varlığını doğrulamanın yanı sıra daha fazla element ve molekül keşfederek atmosferde her birinin ne kadar olduğunu netleştirebilecek takip gözlemleri yapmayı umuyor. Gezegenlerin bileşimlerini ev sahibi yıldızlarla karşılaştırmak, "gezegenlerin ve atmosferlerinin oluşumu ve evriminin anlaşılmasına ışık tutmalıdır."

Makale, The Astronomical Journal'da yayınlanmak üzere kabul edildi ve ArXiv'de mevcut.