Bir Göktaşı Araştırması, Mars'ın Nasıl Oluştuğuna İlişkin Anlayışımıza Meydan Okuyor

Bir zamanlar Mars'tan kopan ve Dünya'ya gelen küçük bir kaya parçası, kızıl gezegenin oluşumu hakkında şaşırtıcı ayrıntıları ortaya çıkaran ipuçları içerebilir.

1815'te Dünya'ya düşen Chassigny göktaşının yeni bir analizi, Mars'ın karbon, oksijen, hidrojen, nitrojen ve soy gazlar gibi uçucu gazlarını elde etme şeklinin, gezegenlerin nasıl oluştuğuna dair mevcut modellerimizle çeliştiğini gösteriyor.

Mevcut modellere göre gezegenler artık yıldızlardan doğar.  Malzemeler, yeni yıldızın etrafında dönen bir disk oluşturur. Bu diskin içinde, bebek gezegeni oluşturan bir süreçte toz ve gaz bir araya toplanmaya başlar. Bu şekilde oluşan diğer bebek gezegen sistemlerini gördük ve kendi Güneş Sistemimizdeki kanıtlar da aynı teoriyi destekliyor.

Ancak belirli unsurların gezegenlere nasıl ve ne zaman dâhil olduğunu anlamak zor oldu.

Mevcut modellere göre, uçucu gazlar, güneş bulutsusundaki erimiş bir gezegen tarafından alınır. Gezegen bu aşamada çok sıcak olduğu için, bu uçucu maddeler, daha sonra manto soğudukça kısmen atmosfere atılmadan önce, oluşum gezegeni olan küresel magma okyanusuna karışır.

Daha sonra, göktaşı bombardımanı yoluyla daha fazla uçucu madde verilir - karbonlu göktaşlarında (kondritler olarak adlandırılır) bağlı uçucular, bu göktaşları gezegene girişte parçalandığında serbest bırakılır.

Bu nedenle, bir gezegenin içi güneş bulutsunun bileşimini yansıtmalı, atmosferi ise çoğunlukla meteorların uçucu katkısını yansıtmalıdır.

Bu iki kaynak arasındaki farkı soy gazların, özellikle de kriptonun izotop oranlarına bakarak söyleyebiliriz.

Ve Mars, Dünya’ya kıyasla, nispeten hızlı bir şekilde oluştuğu ve katılaştığı için, hızlı gezegen oluşum süreci için iyi kanıtlara sahiptir.

Bununla birlikte, Kripton'u ölçmek oldukça zordur, bu nedenle kesin izotop oranları ölçümden kaçmıştır. Bu nedenle Péron ve meslektaşı, jeokimyacı arkadaşı Sujoy Mukhopadhyay, Chassigny göktaşında yeni ve hassas bir kripton ölçümü gerçekleştirmek için UC Davis Soy Gaz Laboratuvarı'nda yeni bir teknik kullandı.

Bu çalışma, meteorların, güneş bulutsu güneş radyasyonu tarafından dağılmadan önce, daha önce düşünülenden çok daha önce Mars'a uçucu maddeler getirdiğini gösteriyor.

Bu nedenle olayların sırası, Mars'ın küresel magma okyanusu soğuduktan sonra güneş bulutsusundan bir atmosfer elde etmesi olacaktır; aksi takdirde, kondiritik gazlar ve bulutsu gazlar, ekibin gözlemlediğinden çok daha fazla karışırdı.

Ancak, bu başka bir gizem sunuyor. Güneş radyasyonu sonunda bulutsunun kalıntılarını yaktığında, Mars'ın bulutsu atmosferini de yakmış olması gerekirdi. Bu, daha sonra mevcut olan atmosferik kriptonun bir yerde korunmuş olması gerektiği anlamına gelir.

Mukhopadhyay, "Ancak bu, Mars'ın birikmenin hemen ardından soğuk olmasını gerektirecektir," diyor. "Çalışmamız Mars'ın iç kısmındaki kondiritik gazlara açıkça işaret ederken, aynı zamanda Mars'ın erken atmosferinin kökeni ve bileşimi hakkında bazı ilginç soruları da gündeme getiriyor."

Ekibin araştırması Science dergisinde yayınlandı.