Bilim İnsanları İlaca Dirençli Enfeksiyonları Tedavi Etmek İçin Antibiyotik İçermeyen Bir Yol Buldu

Bilim insanları, bazı kanser hastalarının büyük bir problemi olan Stafilokok Enfeksiyonu’nu tedavi etmenin antibiyotiksiz bir yolunu buldular.

Kopenhag Üniversitesi'ndeki araştırmacıların laboratuvar çalışması, bakteriyofajlar (bakterileri enfekte eden virüsler) tarafından doğal olarak üretilen bir enzimin yapay bir versiyonunu kullandı ve bunu deri lenfomalı insanlardan alınan biyopsi örneklerinde Staphylococcus aureus'u veya Stafilokok Enfeksiyonu'nu yok etmek için kullandı.

Kopenhag Üniversitesi'nden immünolog Niels Ødum, "Cilt lenfoması nedeniyle ciddi şekilde hasta olan insanlar için stafilokoklar çok büyük, bazen çözülemeyen bir sorun olabilir, çünkü birçoğu antibiyotiklere dirençli bir tür Staphylococcus aureus ile enfektedir" diye açıklıyor.

"Bu nedenle herkese antibiyotik vermemeye dikkat ediyoruz çünkü daha dirençli bakterilerle uğraşmak istemiyoruz. Bu nedenle, bu enfeksiyonları tedavi etmenin - ve en azından önlemenin - yeni yollarını bulmamız önemlidir," diye açıklıyor Ødum.

Staphylococcus aureus, cildimizde ve burun yollarımızda yaygın olarak bulunur ve genellikle zararsızdır. Ancak fırsatçı bir patojendir: Bağışıklık azaldığında, çıban ve apse gibi küçük cilt enfeksiyonlarından zatürre ve sepsis gibi hayatı tehdit eden hastalıklara kadar her türlü enfeksiyona neden olabilir.

Hastane ortamında ilaca dirençli bakteri türleri ciddi ve büyüyen bir sorundur. S. aureus, ameliyat sırasında veya kateter gibi tıbbi cihazlar aracılığıyla kan dolaşımına girerek vücudun ilk savunma hattı olan deri ve mukozal bariyerleri (sümük) geçebilir.

Kemoterapi gibi düzenli tedaviler için hastaneleri ziyaret eden zayıflamış bağışıklık sistemi olan kişiler, temel antibiyotiklere dirençli hale gelen kötü 'süper mikropları' kapma riski altındadır.

Özellikle cilt lenfoması olan kişiler bakteriyel enfeksiyonlara karşı oldukça hassastır. Kutanöz T hücreli lenfoma olarak adlandırılan CTCL, kanserli T hücrelerinin cilde göç etmesiyle başlayan, Hodgkin dışı lenfomanın nadir görülen bir şeklidir. Orada, bu haydut bağışıklık hücreleri vücudun diğer bölgelerine yayılmadan önce kızarıklıklara ve lezyonlara neden olur.

Staphylococcus aureus, CTCL'nin ilerlemesini hızlandırdığı düşünülen enterotoksinler adı verilen maddeleri dışarı atar, çünkü CTCL'li hastalar bir dizi antibiyotiği bitirdiğinde, S. aureus cilt lezyonlarında hızla ortaya çıkabilir ve kanser semptomları kötüleşebilir.

Metisiline ve diğer antibiyotiklere dirençli olan S. aureus suşlarına MRSA adı verilir ve hastaneler MRSA enfeksiyonlarını kontrol altına almak için biraz yol alırken, diğer ilaca dirençli süper mikroplar hızla onun yerini alır.

Bu nedenle, bu çalışmada Ødum ve meslektaşları, endolizin adı verilen yeni bir antibakteriyel madde sınıfı ile deneyler yaptılar.

Endolizinler, bakterileri enfekte eden virüsler olan bakteriyofajlar tarafından doğal olarak üretilen enzimlerdir. Enfeksiyondan sonra, bakteri hücre duvarında ağ benzeri iskeleler oluşturan peptidoglikanlar adı verilen molekülleri dilimlerler ve bakterileri içeriden yok ederler.

Her bakteri türü, doğru endolizinin seçici olarak hedefleyebileceği benzersiz peptidoglikanlara sahiptir. Bu çalışmada bir endolizin olan XZ.700, sağlıklı cilde sahip insanlardan ve CTCL'li kişilerden alınan deri numuneleri üzerinde test edilmiştir.

Baş yazar ve Kopenhag Üniversitesi immünoloji araştırmacısı Emil Pallesen, "Bu enzimle ilgili en güzel şey, Staphylococcus aureus'un duvarına nüfuz edecek şekilde tasarlanmış olmasıdır" diye açıklıyor.

"Bu, zararlı stafilokokları hedefleyip öldürmesini ve zararsız cilt bakterilerini zarar görmeden bırakmasını sağlıyor."

Laboratuar deneylerinde endolysin XZ.700, CTCL hastalarından izole edilmiş olan S. aureus suşlarını öldürdü ve laboratuarda yetiştirilen habis T hücreleri üzerindeki tümörü teşvik eden etkilerini bloke etti.0

Endolizin tedavisi ayrıca S. aureus'un CTCL'li insanlardan alınan sağlıklı deri örneklerini ve lezyonlu deri biyopsilerini kolonize etmesini "derinden" durdurdu. Ayrıca biyopsi alınmış deriye yerleşmiş olan S. aureus kolonilerini de kabuklarından ayırdı.

Ødum, "Laboratuvar testlerimiz, endolizinlerin deri örneklerinden sadece Staphylococcus aureus'u yok etmediğini, aynı zamanda kanser gelişimini destekleme yeteneklerini de engellediğini gösterdi" diyor.

Plastik tabaklardaki cilt biyopsi örnekleriyle yapılan bu laboratuvar tabanlı deneyler, gerçek dünya ortamlarında cilt enfeksiyonlarını ve kanseri tedavi etmekten çok uzak olsa da, sonuçlar umut vericidir.

Araştırmacılar, endolysin XZ.700'ün, MRSA gibi ilaca dirençli suşları ve hatta biyofilmleri, yani tedavisi zor olduğu bilinen mikrop topluluklarını öldürebileceğini umuyor. Son laboratuvar çalışmaları, S. aureus'un endolizinlere karşı direnç geliştirmeden bunun mümkün olabileceğini düşündürmektedir.

Bu son nokta çok önemlidir, çünkü bakteriler, bizim yeni ilaçlar geliştirebileceğimizden daha hızlı bir şekilde antibiyotik tedavilerinden kaçınmanın ve onları engellemenin yeni yollarını bulma konusunda becerikli mikroplardır. Endolizinlerin aynı bakteriyel çevikliğe yenik düşüp düşmediğini veya Stafilokok Enfeksiyonu karşı sağlam durup durmadığını gerçekten görmek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

2019'da antibiyotik direnci, dünya çapında üçüncü önde gelen ölüm nedeni olarak kaydedildi. İlaca dirençli bakterilerle savaşmak için acilen yeni tedaviler bulma ihtiyacı, yalnızca deri lenfoma hastalarını ilgilendiren bir ihtiyaç değil, acil bir küresel sorundur.

Çalışma Journal of Investigative Dermatology'de yayınlandı.